Binnenkort verschijnt het boek ‘Bier, wegwijs in het bierlandschap van nu’, van Rick Kempen. De Bierambassadeur (Bier&cO), StiBON-docent, biersommelier, blogger, auteur en Paroolcolumnist, zag er, ondanks de vele boeken die verschijnen, toch brood in om ook (weer) een boek over bier te schrijven. Lees de recensie hier.
“Er zijn veel mooie boeken verschenen. De meeste met veel illustraties van brouwerijen en bieren. Maar ik wilde iets heel anders. Het belangrijkste wat ik heb willen uiten, is mijn fascinatie voor het wonder van de vele smaken die je met de vier basisingrediënten kunt creëren. De onbegrensde geuren, smaken en kleuren. Dat wonder wil ik overbrengen op de lezer”, zegt Rick Kempen, die net de laatste drukproef van zijn boek onder ogen heeft gekregen.
Beleving
Kempen ziet veel goede boeken, maar hij mist daarin vaak de urgentie om echt over te brengen wat bier zo bijzonder maakt. “Veel boeken zijn geschreven vanuit een subjectieve beleving en daar is niets mis mee. Ik vond het juist prettig om mijn kennis en ervaring af te zetten tegen mijn verwondering, dat de brouwers steeds weer pareltjes weten te scheppen. Ik blijf verrast worden.”
Kennis is objectief, verwondering niet. Dus toch ook een beetje een subjectieve beleving? “Natuurlijk is ook mijn beleving subjectief – het is ook eerst en vooral mijn eigen fascinatie voor bier geweest die mij uitdaagde dat dan maar eens op papier te zetten. En misschien is zelfs mijn kennis wel erg subjectief – ik heb mijzelf ook niet ten doel gesteld een objectief boek te schrijven, wel om zoveel mogelijk mensen ook enthousiast te maken over bier en zich erover te verwonderen.’
Mateloze bewondering
Uit het gesprek blijkt de bewondering voor sommige brouwers. Kempen noemt Menno Olivier (De Molen), Kees Bubberman (Brouwerij Kees) en Bert Kalkhoven (De Gulzige Gans/Maallust). “Het zijn topbrouwers. Ik heb een mateloze bewondering voor ze. Zij hebben een volgende generatie brouwers geïnspireerd, met mensen als Peter Rouwen (Brouwerij Noordt) en Tommie Sjef Koenen (Tommie Sjef Wild Ales). Ook weer vakmensen die ik bewonder en die hele mooie dingen doen.”
Glas inferieur?
Kempen wilde geen technisch boek maken, maar hier en daar ontkwam hij er niet aan. Zeker als het over het verpakken van bier gaat, gaat hij helemaal los. Blik is de ultieme verpakking voor bier en glas is inferieur als verpakking, legt Kempen uit, na een goede onderbouwing. Maar vergeet hij de emotie niet? Wie wil er trappistenbier uit blik schenken? “Ik wel”, zegt Kempen. “De kunststof kurk is in de wijnwereld ook geaccepteerd. Het had veel voeten in de aarde, maar nu is het heel gewoon. Zo kan het ook de blikverpakking vergaan, als een paar kwaliteitsbrouwers het voortouw nemen. “
Hij vindt wel dat de grote brouwers door goedkoop bier in blik aan te bieden, een imagoprobleem voor blik hebben veroorzaakt.
Waardering vertienvoudigen
Op de vraag wat het lezen van zijn boek met de lezer moet doen, antwoordt Kempen kort maar krachtig: “Zijn of haar waardering voor bier moet vertienvoudigd zijn. Ik hoop dat ze zullen beseffen dat bier zoveel meer is dan een drankje dat je achteloos drinkt.”
Gevraagd naar het meest geslaagde onderdeel van het boek, komt de beschrijving van de vier basisingrediënten en hun invloed op smaak, geur en kleur wat Kempen betreft in aanmerking. “En een deel van het hoofdstuk over de geschiedenis, waarin ik de huidige revolutie in een ander daglicht zet, in een poging de poeha van sommige brouwers een beetje te dempen, vind ik ook erg geslaagd.”
Niet stilzitten
Nu het boek af is – met bijna 300 pagina’s een aardige pil – is de vraag of het voorlopig wel mooi is geweest. “Ik heb vier projecten op de plank liggen. Ik wil graag een alomvattend boek over een bierstijl schrijven. Ook zou ik graag de avonturen van Do Bongers, voormalig brouwer bij Oersoep en nu bij The White Hag in Ierland, vastleggen.”
Daarnaast richtte Kempen onlangs Het Bierplein op, de verzamelnaam voor een veelheid aan activiteiten. Rick Kempen: “ Ik krijg de kans om, naast mijn werk als Bierambassadeur voor Bier&cO, mijn passie ook buiten dat bedrijf te beleven en bedrijven. Zo organiseer ik (historische) bierwandelingen in Amsterdam, biedt biersommelierdiensten aan zoals het samenstellen van een bierkaart, ook in combinatie met de eetkaart, en kan ik lezingen en presentaties verzorgen. Particulieren, horecaprofessionals en brouwers kan ik helpen met (bier)adviezen en ik kan er boven alles al mijn tekstschrijverij in kwijt. Heerlijk toch!”
“Bier, wegwijs in het bierlandschap van nu”, verschijnt op 19 oktober. Lees vanaf 10 oktober een recensie op www.entreemagazine.nl/RickKempen2
Quote uit het boek:
“De gedachte dat al die verschillende bieren waren samengesteld uit grofweg telkens dezelfde vier basisingrediënten (water, graan, hop en gist) ontroerde me. Hoe een brouwer, als ware hij een chef-kok of een schilder, van tevoren overdenkt wat het resultaat zal zijn als hij deze mengeling van granen gebruikt, of toch liever die, en wat daar dan voor hop bij te doen (en wanneer) – en dat dit telkens weer kan leiden tot een compleet nieuwe smaaksensatie: het fascineerde mij mateloos.”
Tekst: Gerard Molenaar

