Entree besteedt komende maanden extra aandacht aan de kansen voor ondernemers op de bezorgmarkt. Dit keer gaan we in op virtueel franchisen. Al eens van gehoord? Rens Bekkers en Paul van Wijngaarden, oprichters van Bright Kitchen, zoeken de komende twee jaar vijftig franchisenemers voor Vegan Burger Brothers, hun succesvolle restaurant dat alleen online zichtbaar is. Wij spraken met Rens Bekkers over franchisen. ‘Als je één werkbank over hebt, valt er al een goede winst te behalen.’
Tekst: Barney Graman
Foto’s: timotheus_b
Wat is jullie businessmodel?
“Met Bright Kitchen hebben we al vier jaar een businessmodel voor delivery only. De zeven restaurants die eronder vallen zijn alleen online zichtbaar. We hebben twee dark kitchens in het centrum van Amsterdam. Dit zijn restaurantkeukens zonder front-of-house waar alleen gekookt wordt voor bezorging. Ons succesvolste merk is Vegan Burger Brothers, bekend van de vegan signature-burger The Royal Melt. Veel restaurants hebben de grote bezorgdiensten als noodzakelijk kwaad omarmd tijdens de horecasluitingen, wij niet.”
Waarom hebben jullie gekozen voor deze manier van franchisen?
“In 2018 concludeerden Paul en ik dat traditionele restaurants niet geschikt zijn om een winstgevend deliverymodel te bouwen in combinatie met de hoge last mile-kosten. Traditionele restaurants zijn heel goed in wat ze nu doen: het creëren van beleving, hospitality en een ervaring buiten de deur. Maar ze zijn niet goed in het inzetten van vierkante meters ten opzichte van het produceren van eten, het benutten van capaciteit en het managen van bezorgers. Wij hebben meer dan dertig online restaurants gehad en alle data van a tot z doorgemeten. Met als resultaat de zeven merken die we nu hebben. We zijn zover gekomen dat we met Vegan Burger Brothers verschillende prijzen hebben gewonnen en bijvoorbeeld het meest verkochte vegetarische gerecht op Deliveroo hadden in Nederland in 2019 en 2020. Dit had nooit gekund zonder zelf keukens te bouwen en constant te testen en meten wat er wel en niet werkt.”
Wat is jullie missie?
“Wij willen eten maken voor een betere planeet en onze kennis en ons merk gaan delen met andere horecaondernemers. We willen bewijzen dat er wel degelijk goede marges behaald kunnen worden met bezorgdiensten, ook buiten Amsterdam. In Eindhoven hebben we dit reeds getest en binnen twee maanden een recordomzet neergezet.”
Hoe willen jullie Vegan Burger Brothers gaan delen met andere ondernemers?
“In plaats van zelf nieuwe, dure locaties openen, geloven wij dat de virtuele franchisekeuken de toekomst is. Oftewel, samenwerken met horecapartners die de burgers kunnen bereiden in hun eigen keuken, afgeven aan bezorgdiensten en willen meeliften op de marketing, inkoop en technologie van Bright Kitchen. Het idee is dat je veel effciënter gebruik kan maken van bestaande keukenruimte en personeel. Als je één werkbank over hebt, valt er al een goede winst te behalen.”
Zijn er nog meer voordelen voor franchisenemers?
“Er is geen risico op kannibalisatie van eigen gasten. Wij hoeven niet zichtbaar te zijn in de zaak of op de gevel. De bezorgers mogen ook via een zij- of achteringang de orders oppikken. Nietsvermoedend kan de vegan burger dan straks uit de keuken rollen van een restaurant, snackbar, lunchroom, hotel of tankstation om de hoek.”
Wat heeft een horecaondernemer nodig voor deze manier van franchisen?
“Om te starten heeft men een keuken met één vrije werkbank, 500 liter koel- en vriezerruimte, en één dedicated vegan frituurmand nodig. Wij installeren een tablet en een printer waarop alle orders binnenkomen en een smart oven waarmee de burgers telkens op dezelfde manier bereid kunnen worden. Verder verzorgen wij de marketingcampagnes en zichtbaarheid op alle online platforms en trainen we onze partners. We benaderen de operatie erna echt als een e-commerceonderneming en geven de partner wekelijks inzicht in onze data-dashboards en tips om orders te verhogen.”
Wat zijn de kosten van franchisen?
“Naast een franchise- en marketingfee over de omzet gelden er eenmalige opstartkosten van vijfduizend euro waarmee het team aan de slag gaat om de franchisenemer zo snel mogelijk up-and-running te krijgen. De opstartkosten en fees zijn relatief laag aangezien we gebruik maken van bestaande capaciteit en we focussen op een goede marge die overblijft voor de partner. Essentieel is wel dat de locatie een goede delivery-range heeft en volgens onze standaarden wil werken.”
Wat voor soort horecaondernemers zoeken jullie?
“Bright Kitchen is op zoek naar franchisepartners die niet alleen tijdens de lockdown capaciteit over hebben maar ook op lange termijn willen inzetten op een hogere effciëntie van de keuken. Vooral tussen 17.00 en 21.00 uur wanneer de meeste orders binnenkomen. Wij zijn echt op zoek naar langdurige samenwerkingen, lockdown of geen lockdown. Daarmee willen we hoog inzetten op standaardisatie en de processen zo simpel mogelijk maken met behulp van technologie.”
Wat zijn de valkuilen van dark kitchens en van virtueel franchisen?
“Het creëren van succesvolle brands die effciënt zijn op foodkosten, personeelskosten en ruimtegebruik is de grootste uitdaging. Je dient namelijk winnende online brands te creëren waarbij de consument graag bestelt en bij terugkomt. En tegelijkertijd moet je het wiel opnieuw uitvinden op het gebied van effciency. Je dient namelijk op alle kostenposten vrij radicaal te denken en dat is niet altijd makkelijk als je geen voorbeelden hebt om te volgen. Dit betekent een operationeel model voeren waarin je uitsluitend kunt werken met ongeschoolde ‘koks’, dus je zult extreem moeten standaardiseren en versimpelen om een optimale effciency te behalen. Daarnaast werken we met hele goede partners om het grootste deel van het koken bij partners neer te leggen.”
Hoe ziet 2022 eruit voor Bright Kitchen?
“We worden nu een virtual franchise-organisatie, maar zullen wel in ieder land waar we naartoe gaan tenminste één keuken zelf opereren om te blijven testen wat er wel en niet werkt. Daarnaast kunnen we ook het goede voorbeeld geven aan onze franchisenemers. Het grote verschil is dat we met partners gaan werken om op te schalen. En dat zorgt ervoor dat we veel sneller groot kunnen worden.”
Over Rens Bekkers
Heeft leidinggevende posities vervuld bij verschillende disruptieve techbedrijven en online marktplaatsen. Hierna is hij samen met Paul van Wijngaarden gestart met Bright Kitchen. Bekkers is verantwoordelijk voor de dagelijkse aansturing en is het gezicht van Bright Kitchen, waaronder Vegan Burger Brothers valt. Ook is hij kok geweest bij verschillende restaurants.
Lees hier het verhaal over het shared dark kitchen-concept The Dojo Kitchen in Rotterdam