Wijnwerelden leren van elkaar

De flexibele en marktgerichte wijnwereld van Australië is altijd de eerste om zich te vernieuwen als de markt daar om vraagt. De volle, rijpe, alcoholrijke, zuurarme, iets zoete, op Amerikaans eikenhout opgevoede wijnen zijn niet langer de enige.

Down under nemen de wijnmakers steeds vaker elementen uit de klassieke wijnbouw als voorbeeld. De wijnen worden lichter en frisser, het is niet langer alleen Shiraz en Chardonnay dat de klok slaat en er is meer aandacht voor de juiste druif op de juiste plaats, ofwel voor dat ouderwetse 'oudewereldwoord' dat de Australiërs vroeger beschouwden als een Europees fabeltje: terroir.

Andere aanpak
Dit idee stond centraal tijdens een lunch in Studio Bazar in Amsterdam met wijnen van Peter Lehmann Wines (Barossa Valley). Vice-president Hans Astrom van de Zwitserse investeringsmaatschappij Hess Group, die sinds 2003 een meerderheidsbelang heeft in het wijnbedrijf, prikte een vorkje mee, en Matt Skinner, onder andere sommelier van Jamie Oliver, voorzag de wijnen van commentaar.

"De nieuwe generatie pakt het anders aan", zegt Skinner. "Ik haal wel eens een Chardonnay van lang geleden uit mijn wijnkelder. They frighten me! De nieuwe wijnen hebben minder hout, minder suiker en een hogere zuurgraad. Bovendien zijn andere druivenrassen in opkomst. Semillon bijvoorbeeld is nog niet zo bekend, ik geloof dat het populair zal worden."

Stokoud
We kregen Barossa Semillon en Margaret Barossa Semillon (met milde houtlagering) als aperitief en dat was tot ieders genoegen. Frisse fruitzuren, gecombineerd met rijp tropisch fruit en geurige bloemen. Overigens alleen verkrijgbaar voor de horeca en niet duur. "Good value for money", waren Skinners woorden. Mij bevielen de witte wijnen (Semillon, Riesling en Chardonnay) sowieso beter dan de rode, uitgezonderd de topper Stonewell Shiraz. Wat een kanjer is dat. Stonewell Shiraz wordt gemaakt van oude wijnstokken.

Stokoude stokken mogen we wel zeggen, want er zit fruit bij van planten die al honderdtwintig jaar wortelen in de Barossa Valley. Hoe ouder de plant, hoe geconcentreerder de druiven. En zelfs deze gespierde 'old school' Shiraz gaat met zijn tijd mee, vertelde Hans Astrom, want de Amerikaanse vaten zijn vervangen door fusten van het mildere Franse eikenhout. Een complexe, rijke wijn vol fruit en kruidigheid - gember, kruidnagel, mint, dennennaalden, kersenbonbons, kandij. Astrom had er een mooie omschrijving voor: kerstmisaroma's.
De horecawijnen van Peter Lehmann zijn verkrijgbaar bij Activin/L’Exception Cordier.

Publieksvriendelijk
Zoals de Australiërs leren van de oude wijnwereld, zo leren de Europeanen van de nieuwe. Voor Europese wijn in 'nieuwewereldstijl' - milde tannines, zachte zuren, rijp en veel fruit, licht zoet - bieden de samenwerkende wijninkopers van Les Généreux veel keuze. Die indruk kreeg ik althans op een proeverij in de Grote Kerk in Naarden. De angesloten wijnhandels besluiten gezamenlijk welke wijn voor import in aanmerking komt. Ik heb het idee dat die democratische methode in het voordeel uitpakt van de 'publieksvriendelijke' wijnen.

Heel mooi, modern bijvoorbeeld is de Altamimbre van Bodegas Pingon (Ribera del Duero), een indrukwekkende wijn van honderd procent tempranillo in de categorie 'prestige'. Toegankelijk lekker is naar mijn smaak de Chianti Colli Senesi Vertunno van Panizzi, wiens witte wijnen van Vernaccia trouwens ook erg goed zijn. De rioja van Marqués de Murrieta zal eveneens bij een groot publiek in de smaak vallen. Enkele echt klassieke terroirwijnen heeft Les Généreux evenwel ook. Agrapart maakt fantastische champagne. En veel beter dan die van Michel Redde kan Pouilly-Fumé volgens mij niet worden.

Interessantste proeverij deze maand: wijnen uit Alto Adige op 24 november in het Hilton Hotel in Amsterdam, georganiseerd door het Italiaans Instituut voor Buitenlandse Handel.