Wellness niet exclusief voor hotels

Sauna, fitness, massages, zoutgrotten, vitaminetherapiebehandelingen, modderbaden, tot aan kuren in bier: er zijn weinig trends zo divers qua verschijningsvormen als wellness.

Samen met duurzaam ondernemen behoort de toegenomen aandacht voor wellness zeker tot de top vijf van belangrijkste ontwikkelingen voor de maatschappij en de horeca in het bijzonder. Maar zoals bij zoveel trends roept ook deze een hoop vragen op. Waar hebben we het nu eigenlijk over en wat levert het op? En niet onbelangrijk: hebben we het nu over een trend of over een hype?

Breed begrip

Om maar meteen een belangrijk misverstand uit de weg te ruimen: wellness is niet iets dat zich beperkt tot het aanbieden van ontspanningsfaciliteiten in voornamelijk hotels. Wellness heeft weliswaar te maken met de plaats waar mensen naar toe gaan om te ontspannen, maar dit is slechts een klein aspect van het begrip.

Wellness is niet zozeer een product, maar een levensstijl van mensen die er bewust voor kiezen om een gezond leven te willen leiden. Het verkrijgen en behouden van een gezond lichaam én geest is het uiteindelijke hogere doel.

Toepassingsmogelijkheden

Dat hotels als plaatsen waar mensen relatief lang vertoeven in vergelijking met bijvoorbeeld een restaurant of lunchroom dé aangewezen plek zijn om faciliteiten als massages, sauna en zwembad aan te bieden, dat is duidelijk. Maar wanneer u beseft dat het gaat om geestelijk en lichamelijk welzijn, welbevinden, dan zijn de toepassingsmogelijkheden meteen een stuk groter.

Een aangename omgevingstemperatuur, kleurgebruik, een gastvrije benadering, schone welriekende toiletten en smaakvolle gerechten: allemaal instrumenten om het welbevinden van uw gast in positieve zin te beïnvloeden. En u begrijpt: hoe prettiger een gast zich voelt in uw bedrijf, hoe langer deze hier vertoeft, hoe hoger de besteding en des te groter de kans op herhaalbezoek.

Meer zingeving
Het is mijn persoonlijke overtuiging dat hoewel de belevingseconomie nog volle toeren aan het draaien is, we aan het toewerken zijn naar een ‘zingeving’ economie. Oprechte aandacht en respect voor elkaar en de natuur in combinatie met interesse voor de balans tussen lichaam en geest en spiritualiteit staan hierbij centraal.

De voedingsbodem hiervoor zijn ontwikkelingen in de maatschappij zoals het opraken van fossiele brandstoffen, een overkill aan technologie, mondiaal terrorisme en het hierdoor afgenomen veiligheidsgevoel. Maar ook de overload aan te verwerken informatie en de snellere verspreiding van ziektes door het toegenomen aantal vliegbewegingen doen een spreekwoordelijke duit in het zakje. Deze ontwikkelingen zetten mensen en masse aan het denken over waar het nu werkelijk om draait in het leven.    

Cruciale ontwikkeling
Wanneer het gaat om het vertalen van consumententrends naar het aanbod in uw eigen bedrijf is het belangrijk om de onderliggende ontwikkelingen te begrijpen. Alleen dan kunt u uw bedrijf optimaliseren richting de behoeften van uw gasten. Wellness, aandacht voor lichaam en geest, is geen hype, maar wellicht één van de meest cruciale ontwikkelingen voor de komende tien jaar. En daarmee een sleutel voor de continuïteit van uw bedrijf.

Denk breed: zo komt het welbevinden van ouders ten goede door faciliteiten voor de kinderen. Een georganiseerde bos- of stadswandeling met uw bedrijf als begin- en eindpunt, het materiaalgebruik in uw interieur: toets alle facetten van uw bedrijf aan de bijdrage die ze leveren aan het welbevinden van uw gasten. Alleen dan bent en blijft u klaar voor de toekomst. En die is niet zover weg als dat u en ik wellicht denken.  

Reacties zijn welkom op thierry.neufeglise@4ratio.nl.