toekomst hotels

Vincent van Dijk: Hotels hebben de toekomst

Vincent van Dijk is trend-forecaster op het gebied van hospitality en food. Daarnaast is hij partner van marketingbureau HBMEO en columnist van Entree Magazine. Zijn nieuwste column gaat over de (nieuwe) rol van hotels in onze veranderde samenleving. Een blik op de toekomst én het nu.

Tekst: Vincent van Dijk
Foto’s: Titia Hähne, Ewout Huibers, Remy Sapuletej, Alexander Sporre

De toekomst: de stad als hotel

Een blik in de glazen bol toont een wereld met leefgebouwen waarin we wonen, werken, eten, ontspannen, sporten, de natuur in kunnen, shoppen en ontmoeten. Allemaal op dezelfde locatie, waardoor we veel minder hoeven te reizen en veel faciliteiten en services delen. Dat zorgt voor een veel duurzamere manier van leven. Zakenmensen, toeristen, bewoners en bedrijven leven samen in steden of in een natuurlijke omgeving. Hotels hebben de kennis en ervaring in huis om dit soort nieuwe leefomgevingen te ontwikkelen en mee te denken over een toekomst die draait om service, veiligheid en gastvrijheid. Een stad van de toekomst wordt eigenlijk één groot hotel dat flexibel inspeelt op verschillende situaties en altijd open kan blijven.

Dit jaar: langzaam op gang

Dankzij de vaccins en sneltesten, begint er gelukkig weer hoop te gloren. Maar het zal nog wel even duren voordat mensen weer massaal gaan reizen. Zeker oudere mensen zijn nog even voorzichtig en verkiezen de veiligheid van hun eigen omgeving boven onbekend avontuur. Eerst gaan mensen naar buurlanden en dan steeds verder weg. De meeste hoteliers verwachten pas dat ze in 2023 op het ‘oude level’ zitten. Een aantal hotels zal dit jaar kopje-onder gaan of verder gereorganiseerd worden. Toch is er afgelopen tijd doorgebouwd en er komen er nog altijd nieuwe hotels bij.

Welke ontwikkelingen gaan we zien?

  • Denk mee over een nieuwe samenleving

Nu grote steden hebben geproefd hoe het is zonder de overlast het massatoerisme, zullen veel steden een rem zetten op het aantal toeristen. Sommige hotels krijgen het komend jaren zwaar en zullen op zoek moeten naar een ander verdienmodel. Samen met de overheden zal gekeken moeten naar nieuwe invullingen, zoals het aanpassen van hotels tot long-staywoningen voor jongeren, ouderen, starters en gescheiden mensen. Na deze belangrijke ‘knip’ in onze internationale samenleving, moeten we structureel anders gaan nadenken over zaken als vervoer, reizen, ontmoeten, wonen, werken, veiligheid en gezondheid. Steden moeten dit moment echt aangrijpen om zichzelf opnieuw uit te vinden en vorm te geven. Hotels kunnen hierin een rol spelen, als experts op het gebied van service en gastvrijheid.

  • Richt je op de kwaliteitstoerist

De kijk op toerisme is veranderd. Veel mensen willen niet meer terug naar de tijden van het massatoerisme dat irritatie wekt bij inwoners. Dat betekent dat veel budgethotels hun deuren sluiten en hotels zich op specifieke doelgroepen gaan richten met een uitgesproken concept. Hotels moeten laten zien dat ze belangrijk zijn voor een stad en zich richten op de toerist die iets bijdraagt aan de economie en beleving. Zorg voor positieve interactie tussen locals en hotelgast.

  • Houd de local vast

Als mensen weer op pad gaan, wordt het hotel gezien als een veilige uitgangsbasis. Gasten zullen meer tijd besteden in het hotel, dingen doen die ze thuis niet konden en veel geld uitgeven. Genieten in een wellness-center, maar ook een cocktail drinken in de hotelbar of op hoog niveau dineren. Slimme hotels bieden na de boeking aantrekkelijke upgrades aan, om de gast zo veel mogelijk binnen het hotel te houden. Gebruik de veilige omgeving van een hotel om weer een eerste dansfeestje te organiseren, een netwerkbij- eenkomst te organiseren of een groepsuitje te faciliteren. Niet alleen voor de toerist, maar juist ook voor de locals, om deze nieuwe doelgroep vast te houden.

  • Creëer een inspirerende setting voor meetings

De meeting-markt zal het nog wel even lastig krijgen, toch hebben we persoonlijke ontmoetingen enorm gemist. Het informele drankje aan de bar, de onderhandelingen aan een tafel vol lekker eten. In plaats van grote congressen, zullen er eerst weer op kleinere schaal meetings plaatsvinden. Het is aan hotels om hiervoor inspirerende arrangementen en faciliteiten te ontwikkelen. Met meer aandacht voor ontmoetingsmomenten voor de mensen die fysiek aanwezig zijn. F&B wordt ook voor de zakelijke markt veel belangrijker. In plaats van het kopje koffie of broodje kaas, gaat het veel meer over het creëren van een bijzondere setting met bijzondere bites en drankjes, diners, vergaderontbijten en -lunches, met ook sport-, spel- of wellnessactiviteiten als ultieme ontmoetingsmomenten. Bedrijven kiezen vaker voor kleinere hotels, vanwege de sfeer en de toevallige ontmoetingen. Dat kan voor hotels buiten de steden een interessante nieuwe markt zijn.

  • Geef meer aandacht aan hygiëne

Gasten zijn door de coronacrisis veel meer gericht op hygiëne, afstand houden, minder menselijk contact. Dit blijft voor hotels een belangrijk gegeven, zeker omdat hier verschillende culturen samenkomen en er op dit gebied nieuwe etiquetteregels en verwachtingen zijn ontstaan. Dit heeft blijvend invloed op automatisering. Bijvoorbeeld self-checkin/-out wordt versneld geïntroduceerd en communicatie gaat meer online plaatsvinden. Door technologie kan op personeelskosten worden bespaard. Ook het ontbijtbuffet maakt plaats voor kostenbesparende alternatieven, zoals de ontbijtbox. Ook moet er nog meer aandacht worden besteed aan housekeeping, omdat gasten veel meer gefocust zijn op schone oppervlakken, luchtverversing, het delen van de ruimte met onbekende mensen. Want bacteriën en virussen zijn onze nieuwe vijanden.