Van lijden naar leiden

Dat geouwehoer over passie. Passie voor het vak. Passie voor de gast. Ga toch weg ... Zullen we er eerst voor zorgen dat mensen het werken in de bediening als vak gaan zien, als werk? En dat we mensen daar dan ook voor opleiden?

Door: Ricardo Eshuis

Passie betekent onder andere lijden, dat van Jezus eindigde bijvoorbeeld aan het kruis. En lijden is het soms ook als gast in de horeca: dat gemodder door niet-capabel personeel. Dat daar overigens weinig aan kan doen, want het wordt er ook maar neergezet. Van keuken tot management: ook daar wordt wat geleden, hoor. Het is dus niet zo raar dat er jaarlijks zo’n 85.000 medewerkers onze branche verlaten. Zij lijden ook.

Wat lijkt mij dit heerlijk: geschoolde mensen op het terras die met gerichte kennis van zaken een fatsoenlijk (verkoop)gesprek voeren, die een behoorlijke cappuccino weten te bereiden en die vooral bij drukte een beroepsmatige glimlach op hun gezicht weten te toveren. En wat fijn is het als een keukenbrigade soepel door een shift komt en na het diner de high fives door de keuken vliegen (in plaats van de aanwezigheid van koks die high zijn).

Nog beter: dat die medewerkers dit werk dan zien als … werk. Waar je geld mee kunt verdienen om bijvoorbeeld de huur van te betalen en op vakantie van kunt gaan.

Die werknemers leveren een normale prestatie (ze werken) en de werkgever betaalt (fatsoenlijk). Dit betreft simpelweg een zakelijke overeenkomst waardoor iedereen gewoon doet wat hij moet doen. Die passie komt wel wanneer mensen echt geraakt zijn door het vak. De bal ligt nu echter bij werkgevers om medewerkers uit hun lijden te verlossen. Investeer in hen: bied ze trainingen aan, betaal opleidingen. Dat hoeft ook niet duur te zijn. Wat wel veel geld kost, is het steeds opnieuw werven van mensen die je toch niet naar tevredenheid kunt vinden. En dan moet je ze ook nog inwerken.

95.000. Zoveel nieuwe medewerkers stromen jaarlijks onze branche in. Moeten die allemaal al passie hebben? Hou toch op. Leer ze het vak, stuur ze naar een (korte) cursus zodat ze met enige kennis van zaken aan de slag kunnen. Als je dat niet wilt als werkgever omdat je bang bent dat je medewerker na een half jaar weg is, denk dan aan die uitstroom van 85.000. Per jaar! Gek hè, als werk meer lijden dan plezier is.

Opleiden: het is een van de sleutels tot succes. En nog goedkoper ook dan elk jaar een paar keer nieuwe mensen te moeten werven, selecteren en inwerken omdat er steeds mensen vertrekken. Ga toch weg met die passie. Laat het lijden stoppen en leid op!

(En ja: ik weet dat SVH een site heeft die heet ‘Passie voor horeca’. Daar komen gratis trainingen op.)