Is uw digitale entree goed te vinden?

Vroeger was alles beter. Nou ja, niet alles, maar wat wel goed werkte was de bekendheid met uw bedrijf en de route ernaartoe.

Maar waar de reiziger vroeger moeiteloos de weg uitgelegd kreeg naar de herberg ‘na de derde kastanjeboom het bruggetje over en na de tweede groene weide de laan met dennenbomen afwandelen’, is het vandaag de dag soms ronduit onmogelijk om de weg naar uw bedrijf te vinden. En dan bedoel ik niet via de TomTom, maar via het internet.

Waar veel ondernemers dagelijks kijken of de ramen goed gelapt zijn en de straat aangeveegd, wordt de digitale entree soms maanden vergeten. Wanneer heeft u het laatst uw eigen bedrijf proberen te vinden via een zoekmachine?

Zoekmachines
En, viel het u mee? In een grote plaats is het natuurlijk lastig zoeken naar dat ene café, maar ook in een plaats van 2.000 inwoners met nog geen handvol restaurants kan het soms knap lastig zijn om gevonden te worden.

Wat veel ondernemers die ik spreek aangeven is dat het ze volstrekt onduidelijk is hoe zoekmachines werken. Zo weten zij niet dat zoekmachines websites niet rangschikken op de mooie plaatjes en vormgeving maar enkel en alleen kijken naar de relevantie van de inhoud.

Wilt u gevonden worden als restaurant in Lutjebroek, dan dient u de termen ‘restaurant’ en ‘Lutjebroek’ een aantal malen in een kort stuk tekst terug te laten komen. Hotel restaurant de Paus in deze plaats heeft dat goed begrepen, zo kon ik zien na het intikken van deze twee termen, andere bedrijven hebben het nakijken.

Goede teksten waarin u voldoende vaak de trefwoorden opneemt waarmee u gevonden wilt worden op het internet vormen de basis om gasten naar uw bedrijf toe te trekken.

Zoektermen
Bedenk hierbij dat mensen ook vaak in termen van activiteiten zoeken: ‘vergaderen’, ‘feesten’ en ‘bruiloft’ zijn veelgebruikte zoektermen in combinatie met een plaatsnaam. Kunt u het zich voorstellen dat ik verbaasd was dat een gerenommeerd conferentieoord in het zuiden van het land op de combinatie van de zoektermen vergaderen en de plaatsnaam niet terug te vinden is op het internet?

Probeer uw eigen bedrijf eens op meerdere manieren te vinden via een zoekmachine en pas de teksten op uw website aan op de zoektermen waar u slecht op gevonden wordt.

Up-to-date

En als u dan toch bezig bent: controleer dan of de foto’s kloppen bij hetgeen u aanprijst. Dus geen foto van een salade bij de bestelmodule voor broodjes en pas de foto’s van de omgeving aan bij het jaargetijde: een bloemenzee op 21 december klopt net zo min als een winterlandschap op 17 mei.

Kijk of de inhoud nog up-to-date is en of eventuele links nog werken. Probeer op alle pagina’s, liefst rechts bovenin, het telefoonnummer van uw bedrijf te vermelden: niets prettiger dan wanneer de gast ook wanneer deze zich op een subpagina bevindt u kan bellen met de juiste pagina/arrangement bij de hand.

Cursus
Na het lezen van deze column nog onvoldoende houvast om potentiële gasten en masse naar uw digitale voordeur te trekken? Trakteer uzelf dan op een cursus zoekmachine marketing. Eén van de weinige cadeaus die u veel meer geld oplevert dan het u kost. En dat is mooi meegenomen.  

Reacties zijn welkom op thierry.neufeglise@4ratio.nl.