Toeten noch blazen

"Het was geweldig. Een unieke ervaring. Briljant. Honderd procent aandacht en genieten." Zo. Dat mag ook wel eens gezegd worden. En terecht.

We hebben ook oprecht genoten van een diner en overnachting in een topzaak in Santpoort. Waarom? Onze smaakpapillen werden verrast, onze ogen werden overal naar toe gelokt, onze oren waren scherp.

In balans
Waarom? Het team van medewerkers klopte. Het was als een orkest. Geweldig in balans. De maître die zijn team prima dirigeerde en de individuele teamleden speelden allen hun muzikale rol. Een wat drukkere trompettist liep met de kaastrolley, keurige harpiste achter de receptie. En een boeverige back-waiter die triangel speelde.

Allemaal in het juiste ritme. Niemand die voor de muziek uitliep. Complimenten voor de artistiek directeur (chef-kok) en de zakelijk directeur (hoteldirecteur).

Maken of breken
Waarom de link met muziek? Muziek speelt een belangrijke rol in de horeca. Sfeermuziek op de achtergrond of een spetterende live-act tijdens het WK Voetbal in uw bedrijf. Muziek doet veel in horecabedrijven. Merk dat ik zelf altijd scherp ben op het type muziek dat er in een bedrijf gedraaid wordt en nog belangrijker: welk volume de barman of -vrouw hierbij hanteert.

Soort en volume kunnen de avond maken of breken, of het nu een feestcafé, grand café of sterrenzaak is. De muziek uit de boxen bepaalt de sfeer. Het orkest of zo u wilt ‘de band van de medewerkers’ bepaalt de wijze waarop de muziek bij de gast terechtkomt. Grappig eigenlijk. De medewerkers hebben zoveel invloed.

Samenstelling
En hoe zit het met de eigenaar? De manager? De zakelijk directeur? Dat is de persoon die gaat over de samenstelling van het orkest. Over de omvang van het aantal muzikanten, medewerkers. Hoeveel violen of trompettisten zijn er nodig? Hoeveel gitaristen en percussionisten dienen een muzikale rol te spelen? Welk type muzikant moet er uit in tijden van crisis of tegenvallende omzet?

Lastige keuze. Een ding is zeker, daar waar meerdere spelers in een orkest zitten, is hun samenwerking van levensbelang. Zij maken de muziek. Immers ‘C’est le ton qui fait la musique’.

Maar wat moet u nou eigenlijk met dit bovenstaande muzikale gepraat?  Zelf had ik eerst de gedachte om het in een rap te verwoorden. Maar die ellende bespaar ik u, en ja ,ook mijzelf.

Lastig
De reden van de link naar muziek is, dat ik steeds meer ondernemers spreek die het lastig hebben met de samenstelling van hun team. Wie er uit? Wie er bij? Wat voor een type? Hier zijn allemaal psychologische testen voor op de markt. Zeer geschikt, maar lang niet voor elk type horecabedrijf.

Nee, houd het maar bij de muziek. De muziek die dagelijks uit de boxen van uw zaak komt. En die muziek wordt vertaald door uw team van medewerkers. Net zo’n goed orkest als eerder beschreven in Santpoort, of is het een band zonder naam? Een perfect ingespeeld team waar iedereen zijn rol kent. Of een club medewerkers zonder muzikale vorming.

De eerste groep wint prijzen, de laatst genoemde weet van toeten noch blazen.

Maarten Wessels