Tijdloosheid is heilige graal

Horeca is lifestyle, misschien altijd al geweest. Vanaf de start van dit millennium is dit in Nederland pas echt losgeslagen, geboren in de uitgaanscène met onder andere Now & Wow in Rotterdam en Jimmy Woo in Amsterdam. Via de clubs sijpelde het lifestyle-gevoel door naar bars en restaurants, en vooral in het vorige decennium gebeurde dit vaak in de combinatie bar-club-restaurant. En aangezien interieurdesign een kwaliteit is waarover Nederland ruimschoots beschikt, was en is aan strakke interieurs dan ook geen tekort.

Lekker eten in een steriele omgeving in witglans, ongemakkelijk manoeuvrerend in design-kuipstoeltjes, terwijl je de originele kleur van de rib-eye op je bord tracht te ontdekken in de waas van het blauwe led-licht. De balans was zo nu en dan misschien een beetje zoek. Trends in horeca-interieur gingen van futuristisch en minimalistisch naar kosmopolitisch en New Yorks, van industrieel en modern-fusion-Aziatisch naar vintage en Berlijns, van pop-up en winkels met horeca naar rauw en robuust, van eerlijk en puur naar nouveau ruig en ‘doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg’.

Door vanaf het begin betrokken te zijn geweest bij het magazine VENUEZ – dat inmiddels opging in Entree - maakte ik hoofdredacteur Paula Plantinga’s tocht langs de meest bijzondere horecaconcepten mee, en zag ik de vele interieurtrends voorbijvliegen. Ik wil overigens niet claimen verstand te hebben van interieur en design, hooguit heb ik er een gezonde affiniteit mee. De drankenwereld is mijn tak van sport, en minstens net zo onderhevig aan trends en mode als horecaconcepten en -interieurs.

Tussen alle modegrillen door passeren ook tijdloze concepten de revue. Tijdloos betekent niet ouderwets, allerminst. Tijdloze, succesvolle concepten vormen juist de heilige graal van de horeca. De vraag is dan: wat hebben deze immer toonaangevende concepten gemeen? Denk aan Villa Augustus in Dordrecht, hotel New York in Rotterdam of hotel De Goudfazant in Amsterdam (dat stiekem een restaurant is). Elke grote stad kent wel een paar van die succesnummers. Onderscheidende concepten in een bijzondere omgeving waar alles lijkt te kloppen. Ze voelen eigentijds en tijdloos, confirmeren zich niet aan uitgesproken interieurtrends en leveren een hoge, betrouwbare en consistente goede kwaliteit aan service en producten. Daarnaast moeten de ambiance en sfeer aanstekelijk werken, moet er een buzz hangen waar gasten onderdeel van willen uitmaken. De locatie is natuurlijk ook belangrijk, maar als een concept uniek en goed is, willen mensen graag omrijden. Dit heeft De Goudfazant in een moeilijk bereikbare, voormalige autogarage in Amsterdam-Noord wel bewezen.

De tijdloze concepten hebben vaak een vaste, loyale schare aan fans. Naar dit soort gasten is elke horecaondernemer op zoek. Want de early adopters, bloggers en hotspotters hoppen na een paar maanden weer verder naar dat níeuwe hippe tentje, een paar straten verder. De conclusie? Tijdloze concepten zijn eindeloos hip.