Foto Ming Chao

''Terrasconcept'' is mogelijke succesfactor

Na een februarimaand met lenteachtige temperaturen zijn we met onze terrasuitgave in maart misschien al aan de late kant. Net als veel strandtenthouders, die vaak in februari opbouwen en in maart de exploitatie starten. Wie had dat gedacht? Meebewegen met de schommelingen in het weer en aanpassen aan de trend van het klimaat, dat wordt steeds meer het motto. In ieder geval hebben veel ondernemers hun gasten al een stukje zomer op het terras kunnen aanbieden. Waarmee de succesfactoren voor het buitengebeuren direct alweer actueel zijn. Ligging en gastvrijheid, daar draait het als vanouds om. Naast uiteraard de kwaliteit van het aanbod, het product.

Maar is er meer waarmee uw terras zich kan onderscheiden? De bierbrouwers van de Eeuwige Jeugd menen van wel. Zij willen in Amsterdam-Oost een eigen horecazaak openen. Daarmee krijgt de hoofdstad er in één klap een vernieuwend terras van 100 vierkante meter bij. Als het namelijk aan de ondernemers ligt, wordt het voorzien van hangmatten, boomhutten en zelfs een apenkooiruimte. “Een plek waar je kunt ontsnappen aan de zwaarte van het volwassen leven”, zo vatten ze hun plan samen. Gedurfd, maar helemaal passend bij nu. Een tijd immers waarin horeca en spel, met concepten zoals de Chin Chin Club, Mooie Boules, SkateCafe en de Ping Ping Club, steeds vaker geslaagd samenvallen. Kortom: wat binnen kan, kan soms op een verrassende manier ook buiten. En zo moeten we het begrip ‘concept’ als een mogelijke succesfactor voor uw terras toevoegen aan het rijtje ligging, gastvrijheid en product.

In onze maartuitgave veel tips, ook op personeelsgebied, en terrassen die dienen als voorbeeld. Laat u inspireren. Net als u hoopt Entree op een mooie maart! Ik zou zeggen: op een zonovergoten terrasseizoen!