Foto Pim Ras

Speciaal: het nieuwe gewoon?

Traditioneel is oktober dé biermaand. En gelukkig: bier doet het goed in de horeca. Steeds beter zelfs. In deze editie pakken we dan ook uit met een groot bierkatern.  De diversiteit viert inmiddels hoogtij,  vooral in de categorie speciaalbieren. Maar… hoe speciaal is speciaalbier eigenlijk nog? Of is dit het nieuwe gewoon? Interessante vragen na het onderzoek dat Entree hiernaar deed. Zo heeft 80% van de ondervraagden meer dan 10 bieren op de kaart staan en 50% zelfs meer dan 20. Het onderzoek laat bovendien zien dat er veel kennis nodig is voor de verkoop van bier. Dat vraagt om goed personeel.

Door: Iris Kranenburg

En dat is meteen een probleem dat alle lagen van de horeca treft. De berichtgeving in de media over het personeelstekort komt het imago en de aantrekkingskracht van de branche in elk geval niet ten goede. Sterker nog, het zou (deels) een vertekend beeld kunnen geven. Veel beter is het om te kijken naar oplossingen, die vanuit de branche gelukkig steeds serieuzere vormen beginnen aan te nemen.

Kijk naar SVH, die zich daar echt hard voor maakt. De stichting wil kort cursorisch onderwijs aanbieden en organiseerde onlangs samen met FNV Horeca de eerste leermeesterdag. Want ja: ook leermeesters hebben bijscholing nodig. Het is een groep die het momenteel lastig heeft op de werkvloer. Hun jonge werknemers, millennials, staan anders in het leven. Zij denken niet hetzelfde en hebben andere doelen voor ogen. Leermeesters moeten weten welke tools zij hebben om met deze groep samen te werken. Gebeurt dat niet, zal de kloof alleen maar groter worden. En dat komt het personeelstekort zeker niet ten goede. Initiatieven zoals een leermeesterdag juichen we daarom toe. Niet voor niets zetten we KHN en SVH bij elkaar voor een interessant dubbelinterview over oplossingen van het probleem.