Foto Ming Chao

Prijs je rijk?

Steeds meer bieren winnen een prijs. Wat zegt dat? Zit u als horecaondernemer altijd goed met gelauwerde bieren op de kaart?

Door: Gerard Molenaar

Ze stromen met regelmaat binnen, de berichten waarin trotse brouwers melden hoe vaak ze een onderscheiding hebben gekregen bij een biercompetitie. Maar ziet u als horecaondernemer door de bomen het bos nog bij het samenstellen van uw bierkaart? Bij de ene wedstrijd heeft brouwerij A de beste IPA, bij de andere brouwerij B. Leuk voor de marketeers, al die onderscheidingen. Zij kunnen in ronkende taal losgaan over de successen van de brouwers. Maar wat zeggen al die prijzen eigenlijk?

Onlangs werden op een grote, Duitse vakbeurs voor brouwers de winnaars van de European Beer Star bekendgemaakt. Veel Nederlandse bieren vielen in de prijzen. Kort daarvoor werd bekend dat 14 Nederlandse brouwers een medaille wonnen bij de Brussels Beer Challenge en in april werden de winnaars van de Dutch Beer Challenge bekendgemaakt. Het is pas slechts een greep. De World Beer Awards en de World Beer Cup, ‘de olympische spelen van de biercompetities’, zijn er ook nog. Tel daarbij allerlei nationale en regionale competities op. Leuk voor de brouwers die winnen, maar als u alle prijswinnende bieren op de kaart wilt hebben, moet dat een hele grote zijn.

Bij een van al die wedstrijden werden 4 Nederlandse trappistenbieren in Duitsland met goud onderscheiden. Maar zegt dat dan dat ze beter zijn dan de klassieke Belgische? Waarschijnlijk hebben die niet meegedaan, en u kunt zich afvragen of echte klassiekers, de iconische bieren binnen een stijl, überhaupt het competitieveld moeten betreden.

Niet alle wedstrijden hanteren dezelfde categorieën en bovendien verschilt het deelnemersveld. Vergelijken heeft dus niet zoveel zin.

Gelukkig is er één belangrijke constante: de jury’s bestaan altijd uit echte experts. Daarin zit dan ook het belang van deze competities. Het oordeel van zo’n jury zegt namelijk iets over het niveau dat wordt gehaald in de nog jonge craftbiersector, waarin ook veel wildgroei is. De competities met hun kritische jury’s stimuleren brouwers om beter te worden; zo’n onderscheiding willen ze immers graag. Een bekroning zegt dat het bier binnen de stijl kwalitatief uitstekend presteert. Een winnaar is dus een veilige keuze voor de bierkaart. Maar over smaak zegt het niets, wat die is en blijft persoonlijk. Wie niet van bitter houdt, zal toch een vies gezicht trekken bij een slok prijswinnende IPA.

Gerard Molenaar schrijft voor Entree geregeld over bier en gerelateerde onderwerpen.