Opleiden: train uzelf

Wanneer ik het onderwerp personeel en opleiden ter sprake bij een ondernemer breng, dan krijg ik veelal een afwijzende reactie. "Gastvriendelijkheid is het allerbelangrijkste, de rest leer ik ze zelf wel" of "dan train ik mijn medewerkers en daarna zijn ze weg".

Net alsof ze blijven wanneer je niet in ze investeert! Wanneer ik suggereer dat een training de ondernemer zélf wel eens vooruit zou kunnen helpen, dan zie ik maar al te vaak een blik verbaasde blik.

Nooit uitgeleerd
Waarom zou je als ondernemer niet bij kunnen leren, jezelf verder kunnen bekwamen op een deelgebied? Alsof u uitgeleerd bent op uw twintigste. Ga eens na of u volledig bij bent op het gebied van marketing en financieel management. Of misschien valt er nog wat te leren op het gebied van persoonlijke effectiviteit; effectief communiceren, timemanagement en leidinggeven.

Leidinggeven
Hoe geeft u eigenlijk leiding? Geeft u instructies? Wordt u als snel moe en gaat u het zelf wel doen wanneer een medewerker het niet oppakt? Corrigeert u op een vriendelijke manier of door bij herhaling aan te geven dat het de zoveelste keer is dat u toch uitgelegd heeft hoe het zit?

Bent u sterk in het attenderen van uw medewerkers op hun tekortkomingen en bent u zuinig met het rondstrooien van complimenten? Ik hoop voor u dat deze vragen niet al te confronterend zijn. Mocht dit wel zo zijn: uw persoonlijkheid valt niet te veranderen, uw gedrag gelukkig wel.

Opgeladen
Zelf heb ik recentelijk een workshop coachend leiderschap bijgewoond en ben ik weer volledig opgeladen. De kracht van zo’n workshop zit ‘m erin dat je als ondernemers onderling ervaringen uitwisselt, de spiegel voorgehouden krijgt en concrete tips en voorbeelden aangereikt krijgt om het weer net even anders in je eigen bedrijf te gaan doen.

Belangrijk
Weet u welke leiderschapsstijlen er zijn en welke op een bepaald moment het beste past? Begrijpt u hoe het succesvol coachen van medewerkers in elkaar steekt? Het is zo ontzettend belangrijk, want recessie of niet: de horeca en dus ook uw bedrijf zal tegen stevige concurrentie oplopen op de krappe arbeidsmarkt.

Typen
Op inhoudelijk gebied kan ik vanuit ervaring een tweetal typen opleiding van harte aanbevelen. Ten eerste financieel management: de tijd is voorbij dat u blind op uw accountant kon varen. Weet wat een solvabiliteitsratio inhoudt, hoe u een balans kunt lezen en wat de belangrijkste aandachtspunten binnen een winst- en verliesrekening zijn.

Een ander onderwerp is marketing: dit vakgebied heeft zich in de afgelopen jaren razendsnel ontwikkeld. Wanneer u niet bijblijft mist u de aansluiting waar het gaat om het bereiken van uw potentiële gasten en het onderhouden van het contact met uw vaste gasten.

Iets opsteken
En stelt u zich nu toch eens voor dat zelfs een door de wol geverfde ondernemer als u nog iets kan opsteken van een opleiding. Wat zou dit dan betekenen voor die grasgroene medewerker die u hoog heeft zitten en waarvan u graag nog een tijdje van zou willen genieten?

Kortom: werk dus eens niet alleen in uw bedrijf, maar vooral aan uw bedrijf! Het trainen van uzelf en uw medewerkers is hierbij een uitstekend middel en een goede manier om medewerkers aan uw bedrijf te binden.

Reacties zijn welkom op thierry.neufeglise@4ratio.nl.