Foto Bianca Blokland

Op weg naar het voortouw

Door: Nicolas Fissendjidis

Het zal elke hotelier bekend voorkomen: het PMS (property management system) loopt weer eens vast, kan niet wat u wilt of communiceert niet goed met andere systemen en programma’s. En als we eerlijk zijn: het gemiddelde PMS ziet er ook uit alsof het op Windows 95 of MS-DOS draait. U hoeft nog net geen grote floppydisk in de computer te doen of het systeem aan te draaien. En voor een gelikte interface of fijne gebruikservaring, zit u ook niet bij het PMS.

Veel hoteliers zijn daarom ook niet tevreden met hun huidige systeem. Switchen van leverancier is echter weer een hele operatie. Er zijn financiële obstakels en technische drempels. Zo zouden in veel gevallen alle gegevens manueel moeten worden overgetypt in het nieuwe systeem. Ja, echt waar, dit komt nog voor in 2014.

Maar als we realistisch zijn: welke grote IT-ontwikkelingen hebben zich in de laatste jaren nu überhaupt voorgedaan in de hotelbranche? Natuurlijk, steeds meer apparaten en software kunnen met elkaar communiceren. Denk aan een kassa in de bar die via het PMS de drankjes automatisch op de rekening van de kamer zet of aan een boekingswebsite die er de beschikbaarheid uit ophaalt. Toch blijken deze koppelingen ook lang niet altijd even betrouwbaar en naar wens te werken.
|
De huidige IT-systemen in de hotellerie zijn gewoon inefficiënt. Maar dit is stilte voor de storm. De logge leveranciers die al jaren vrijwel hetzelfde product leveren zullen eruit worden geconcurreerd door nieuwe, innovatieve bedrijven, die met gebruik van open-sourcetechnologieën compleet nieuwe omgevingen zullen ontwikkelen. Systemen die met alles en iedereen kunnen communiceren en die echt werken zoals u wilt. En o ja, ze zullen er ook nog eens lekker uitzien.

De vraag is alleen: wie neemt het voortouw? Worden het weer slimme IT-jongens van buiten de hotelbranche die deze enorme inefficiëntie in de markt zullen uitbuiten? Iets wat al eerder gebeurde met het online boeken. Of laten hoteliers zich deze keer niet de kaas van hun brood eten?

Ik heb met een aantal hoteliers al een brainstorm ingepland om te bespreken hoe er vanuit de hotelbranche zelf een initiatief tot stand kan komen voor een nieuwe standaard op ICT-gebied. Alle proactieve hoteliers die niet bang zijn om te innoveren, kunnen zich hier bij aansluiten. Wat zou het mooi zijn als er na de boekingswebsites en Airbnb’s nu een ingrijpende innovatie komt vanuit de hotellerie zelf. Eén met zoveel impact op de sales, distributie, operations en service.

Deze column is er dan ook één om in te lijsten. Absoluut niet om de column an sich. Wel om uzelf straks te kunnen herinneren aan het antwoord op de vraag: wat deed ik op de vooravond van één van de grootste disruptive innovations in de hotelbranche? Hoteliers die het hardst klagen over de macht van de boekingswebsites en de oneerlijke concurrentie van Airbnb, hebben nu namelijk een unieke kans om zelf een ontwikkeling te sturen. Ik ben benieuwd.