Ontlaadpunt

Ontladen. Dat is het woord dat past bij de momenten dat ik de horeca voor privézaken bezoek.

Tegenwoordig, ook bij een zakelijk bezoek, word ik telkenmale geconfronteerd met de opkomende sociaal mediale toepassingen. Denk aan Twitter en Foursquare. Veel horecaondernemers vragen of je hun bedrijf wilt ‘volgen’. Of ze wijzen je op Foursquare, om dan onder één of andere button een gratis consumptie te kunnen downloaden. Inchecken wordt dat genoemd. Handig, en slim. Want de huidige generatie horecagasten is tamelijk druk met deze trends en er liggen ook veel commerciële kansen met het inzetten van deze sociale-mediatools.

De tijd dat je de importantie van deze tools kan bestempelen als minimaal is dan ook voorbij. De impact voor uw zaak kan groot, heel groot zijn. Onlangs hoorde ik dat op de Foursquare-pagina van een wegrestaurant door een gast het volgende commentaar was achtergelaten: ‘Als je van lauwe koffie en kleffe broodjes houdt, moet je hier zeker afspreken’. Ai! Dat doet pijn.

Natuurlijk zijn er ook vele positieve meldingen; vaak wordt er op Twitter lovend gesproken over horecabedrijven. Fantastische reclame. Wat doet u met deze informatie? Of anders gevraagd: weet u wat er over u via de sociaal mediale snelweg gecommuniceerd wordt?

Een paar weken geleden maakte ik, samen met mijn vrouw, een wandeling langs een aantal horecazaken in Utrecht. Tijdens deze rondgang kregen we veel van eerder genoemde vragen en we gebruikten met veel plezier onze telefoon om in te checken om te vertellen dat het bier zo goed werd getapt. Het vele telefoongebruik brak ons op, of eigenlijk niet ons, maar onze telefoons. Ze waren bijna leeg! Dan maar even vragen of er toevallig een oplader voor onze iPhone aanwezig was. Jammer. Bij geen van de vier door ons bezochte zaken waren opladers aanwezig, ook niet van één van de medewerkers. Raar. Raar omdat alle zaken een beroep doen op de telefoons van de gasten, maar niemand in staat was deze ook op te laden.

Uw rol? Een snelle blik langs de bar en tafels van uw zaak leert welk merk telefoons het meest onder uw gasten aanwezig is. Hoe geweldig is het dan dat u standaard een aantal opladers (Blackberry, Samsung, Apple) achter de bar heeft liggen?

Wat u dan wordt? Juist een oplaadpunt!

Maarten Wessels (op Twitter)

Afbeeldingsrechten: Foursquare.