Foto Pim Ras

Naar buiten

Zien en gezien worden. Waar kan dat beter dan op een horecaterras? Nederlanders zijn er gek op en het straatbeeld fleurt er van op. Iedereen blij. Geen wonder dat er maar liefst twintigduizend terrassen in Nederland zijn. Veel ondernemers halen maar liefst een kwart van hun omzet daaruit. En nu de positieve berichten over onze economie zich alweer enige tijd aaneenschakelen, zal die zeker niet minder worden. Alle reden om met de lente in aantocht een inspirerende en informatieve terrasspecial u te maken.

Goed om deze te lezen, want misschien kunt er nog meer uithalen dan u nu al doet. Otto Brouwer, eigenaar van restaurant Le Brasseur in Maarssen, investeerde dit jaar bijvoorbeeld XXX euro in zijn terras aan het water en verwacht door deze uitgave een hoop meer omzet te halen (pagina 8). Die bedragen zouden de komende jaren wel eens flink omhoog kunnen gaan, als we trendwatcher Vincent van Dijk mogen geloven. In hetzelfde artikel vertelt hij namelijk dat het hele restaurant zich straks naar buiten verplaatst. Met hele buitenbars en –keukens op het terras als gevolg.

Het zijn echter niet alleen ondernemers die weer geld uitgeven. Want deze stijgende lijn is als het goed is ook te merken bij uw gasten. Daar kunt u komend terrasseizoen natuurlijk op inspelen. Bijvoorbeeld door eens wat luxere dranken op de terraskaart te zetten, zoals champagne of champagnecocktails (pagina 18) of door uw gasten op ludieke manieren te verrassen op het terras (pagina 40). Naast alle terrasinspiratie ook veel andere, meer praktische informatie. Bijvoorbeeld hoe u buiten geluidsoverlast kunt tegengaan (pagina 32).

Maar tevens als uw zaak niet geschikt is om een terras te voeren biedt deze editie van Entree nog veel andere interessante artikelen. Want natuurlijk schrijven wij over de evaluatie van de Drank- en Horecawet (pagina 60), die na de Tweede Kamerverkiezingen van 15 maart start. Een belangrijk en – eerlijk is eerlijk – ingewikkelde wet die wel iedere horecaondernemer aangaat. Laat u overigens vooral ook inspireren door de advertenties en promotionele artikelen die ieder nummer terugkomen. Voor velen van u op maat gesneden. B2b op z’n best.