Milo Berlijn over het binden van personeel

‘Mogen jouw medewerkers de fooienpot delen?’

Tekst: Milo Berlijn van Trainmark 

De krapte op de arbeidsmarkt is ongekend, er wordt aan alle kanten aan enthousiaste medewerkers getrokken. Als je in je horecazaak goede krachten hebt rondlopen, moet je ze koesteren. De eerste indruk is absoluut goud waard.

Iedereen kent het gevoel: de eerste keer dat je bij een nieuw bedrijf aan het werk gaat. Alles is onwennig en je loopt wat verloren rond. Is er op dat moment goede begeleiding, dan wordt je eerste indruk positief beïnvloedt. De nieuwe medewerker moet direct een goed krijgen van ‘hier voel ik mij thuis’, dat is de start van een duurzame relatie. Zorg ervoor dat je de nieuwe medewerker als eigenaar welkom heet, benoem daarnaast een soort ‘mentor’ die hem of haar kan inwerken. Maak je gebruik van personeelskleding, zorg er dan voor dat de maten kloppen, zodat hij of zij er soepel in kan bewegen. Het lijken misschien details, maar onderschat niet de dankbaarheid van iemand die net even over die eerste drempel heen is geholpen. 

Krappe bezetting?
Een belangrijk onderdeel van medewerkers binden is een leuke werksfeer en omgeving creëren. Mogen medewerkers bijvoorbeeld de fooienpot delen? En leer je ze dan ook om zoveel mogelijk fooien - lees: tevreden klanten - te scoren? Ik ken een bedrijf dat medewerkers extra betaalt, als zij tijdelijk bijspringen, mocht de bezetting even te krap zijn. Of als zij in de vakantietijd meer uren willen draaien.
Er zijn ook andere manieren om inzet en loyaliteit te belonen. Geef medewerkers af en toe een dinerbon cadeau, bijvoorbeeld bij een collega-horecaondernemer. Kunnen ze meteen zien hoe het er daar aan toe gaat en wordt het ook een leerzame ervaring. Betrek leveranciers erbij. Heineken heeft ook vaak leuke dingen om weg te geven. Of maak afspraken met die sneakerzaak om de hoek over cross-selling. Dan ga je over en weer voordelen creëren voor medewerkers.

Bondgenoten
Het motiveren van medewerkers heeft betrekking op de spontane actie en de houding van de baas, die ervoor zorgt dat je een stapje extra wil zetten. Zowel motiveren als binden kunnen niet zonder dat cruciale element van persoonlijke aandacht. Ik heb ooit na een geslaagd sollicitatiegesprek de nieuwe medewerker uitgenodigd om samen met zijn ouders kosteloos bij ons te komen eten en zijn aanstelling te vieren. Konden ze meteen zien waar hun zoon terecht was gekomen. Dat stelde hij enorm op prijs. Weer die waardevolle eerste indruk. En het leidt tot nog een ander effect. Stel dat die persoon een keertje thuis komt en zwaar de pest in heeft vanwege een mindere ervaring op de werkvloer. Dan verzachten pa en ma wellicht het leed, omdat zij een andere indruk hebben. Zo worden zij letterlijk bindings- of bondgenoten.