Verliefd. Tot over mijn oren. Wat een heerlijke kerels en mooie dames. Mannen én vrouwen? Jazeker. Ik heb het namelijk over de leermeesters van de top 10 van de verkiezing Beste Leerbedrijf Horeca (die inmiddels is gewonnen door DoubleTree by Hilton A’dam CS). Die hele top wordt geleid door sociále werkgevers; de bedrijven vormen dan ook prachtige voorbeelden van hoe mensen op de werkvloer op te leiden. Van klein bedrijf tot keten: als je een visie hebt en die uitdraagt, kun je als horecawerkgever je mensen perspectief bieden en vasthouden.
Door: Ricardo Eshuis
Vorige jaren waren er maar een paar echt sociale werkgevers in de top 10. Waren er eerder dan niet zo veel? Zeker wel, maar nu nomineerden de leerlingen de bedrijven. Zij beoordeelden de organisaties van binnenuit en stelden vragen als: leer ik iets? Is het een fijne werkplek? Blijf ik binnen mijn uren? Kan ik ook werken aan mijn schoolopdrachten? Ben ik onderdeel van het team?
Docenten, die eerder de bedrijven nomineerden, beoordeelden vaak op basis van een eenmalig stagebezoek, de verhalen en of een bedrijf problemen heeft met leerlingen.
Door de wijziging in de verkiezing, kwamen we ineens veel meer in contact met bedrijven die lieten zien dat het gewoon kan: een goed personeelsbeleid waarin ruimte is voor opleiding en training. Niet alleen voor leerlingen. Integendeel: juist als de zaken voor vaste medewerkers op het gebied van arbeidsvoorwaarden, leren en ontwikkelen goed zijn geregeld, gedijen leerlingen het beste. Ik heb Marco Bouma, het jurylid dat namens FNV Horecabond in de commissie zit, nog nooit zo weinig gehoord tijdens de bedrijfsbezoeken. Hij was sprakeloos, de zaken klopten gewoon. Ook het lid dat namens KHN in de commissie zit, Gé Kleiweg (een zeer ervaren ondernemer), was in zijn nopjes met het goede werkgeverschap dat duidelijk naar voren kwam.
We zijn nog steeds onder de indruk van de persoonlijke verhalen en voorbeelden van hoe ver de bedrijven gaan om leerlingen (ook met beperkingen) de kans te bieden op een mooie baan in de horeca. Een voorbeeld. Een meisje zocht in Groningen een leerplek, maar ze werd nergens aangenomen: ze is doof. Ten einde raad schakelde de school ’t Feithhuis in, aan de Grote Markt midden in de stad. Door oplossingen zoals de inzet van een gebarentolk, een spiegel bij de uitgifte zodat ze kon zien wat er achter haar gebeurde en een aparte deurbel met buzzer voor de leveranciers, kon deze dame haar opleiding voortzetten én afronden. Het meisje slaagde zielsgelukkig voor haar opleiding.
Het wordt steeds duidelijker dat sociaal werkgeverschap bijdraagt aan het behoud van mensen voor de branche, zorgt voor groei van medewerkers en daarmee voor meer vakbekwaamheid. Het komt goed met de horeca, en ik wil graag op nog veel meer mensen verliefd worden.