Koffie-evangelie

Dat de huidige koffiecultuur een volledige lifestyle om zich heen heeft ontwikkeld, is je vast niet ontgaan. Ik heb het dan vooral over de specialty-koffiebeweging met de daarbij horende koffiebars met een rauw randje, barista’s met hun baardjes, racefietsen zonder remmen en de eigen branderij achterin de bar. Volgens deze beweging is koffie veel meer dan een drank en staat deze, los van de modegrillen, ook voor idealen, een manier van werken, hoe met producten om te gaan en eerlijk handelen. Fair trade, biologisch en andere keurmerken dekken de lading niet; fair chain, single origin en stomweg kwaliteit zijn de nieuwe standaarden.

(Photo: SXC/ Florin Garoi)

Ambachtelijke, natuurlijke en lokale producten, liefst zelf geteeld, geoogst en verwerkt, vormen een steeds harder groeiende ontwikkeling in foodieland. Zeker in de hoofdstedelijke culi-cultus, waar in elke wijk wel een microbrouwerij eigen bieren brouwt, waar de boerenmarkten (al dan wel of niet underground) een wekelijks fenomeen zijn en een beetje borrelplank begint met biologische Brandt & Levie-worst. Hiermee gaan de koffiecultuur en haar opkomst bij consumenten en gasten hand in hand. Koffie is, daar kunnen we eerlijk over zijn, een hipsterhobby geworden. Maar dat is niet erg: hipsters zijn ook gewoon mensen.

Het bewijs dat de koffiecultuur in trek is en hordes consumenten aantrekt, veelal hippe kippen, was er begin mei op de NDSM-werf in Amsterdam-Noord. Ruim vijfduizend bezoekers bevonden zich toen op het Amsterdam Coffee Festival, een tweedaagse viering van de koffiecultuur en alles daaromheen. In navolging van The London Coffee Festival, was nu onze hoofdstad aan de beurt.

De Nederlandse barista-, cuptaste-, latte-art-, brewing- en roastingkampioenschappen gingen hand in hand met een warme deken van gemoedelijke hipheid. Optredens van singer-songwriters, een streetfood-markt, koffiekunst, demonstraties, lokale branders, koffiebars, ketens, biologische frisdranken, sojamelk en eerlijke chocolade: het was er allemaal. Engels was de voertaal en alles leek als doel te hebben de consument aan te steken met het koffie-evangelie. Barista’s van verschillende branders en bars traden in dagdelen op achter een centrale bar om hun kunsten te tonen en het massaal toegestroomde publiek van cappuccino’s en bakken AeroPress-koffie te voorzien.

Na jaren hard werken van iedereen die zich bezighoudt met specialty-koffie, lijkt nu de vertaalslag naar de Nederlandse consument te zijn gemaakt. De gast is kundiger, veeleisender en geïnteresseerder dan ooit. En dat is de verdienste van de koffiebarondernemers, branders en barista’s die op ongedwongen wijze hun passie voor goede koffie al jaren proberen over te brengen. Hulde dus aan de bonen, boeren, handelaren, branders en barista’s.