Investeer in de software

Horecaondernemers willen weer meer gaan investeren, maar waarom hoor ik het woord gastvrijheid daarbij zo weinig vallen?

De winter heerst, maar ondernemers hebben de lente in de bol. Dat is althans mijn conclusie naar aanleiding van de drukbezochte Horecava en het gegeven dat in allerlei pleidooien, congressen en symposia niet langer de vraag regeert hoe de crisis te overleven.

Nee, steeds vaker is de blik gelukkig weer gericht op de toekomst, het introduceren van vernieuwingen en het actief inspelen op veranderend consumentengedrag.

Investeringen
Maar misschien wel de sterkste indicatie voor mij is, dat alle ondernemers die ik gesproken heb aangeven meer geld vrij te zullen maken voor investeringen dan in het voorgaande jaar.

Ronduit populair is het investeren in marketingactiviteiten en dan met name sociale media. Ook het restylen van het interieur en het vernieuwen van keukenapparatuur worden genoemd. Noodzakelijk? Ja. Levert dat concurrentievoordeel op en/of meer rendement? Ongetwijfeld.

Gastvrijheid
Maar waarom bekruipt mij dan toch een gevoel dat veel ondernemers een dijk van een kans aan zich voorbij laten gaan? Eén die in de verste verte niet kapitaalintensief is maar wel direct rendeert?

Geen van de ondernemers die ik gesproken heb heeft het magische woord laten vallen, geen van de ondernemers noemt gastvrijheid als een thema waarin geïnvesteerd gaat worden.

Operationeel
Misschien wordt gastvrijheid wel te veel gezien als een puur operationele aangelegenheid. Ik ben het daar niet mee eens. Ja, uiteraard dient op dagelijkse basis eenieder op scherp te staan om gasten in de watten te leggen en een prettig verblijf te waarborgen.

Maar dat wil niet zeggen dat er niet gewerkt kan worden aan het stelselmatig en systematisch op een hoger plan tillen van de door de gasten ervaren gastvrijheid.

Cursussen
Menig medewerker kan profiteren van een cursus etiquette. En wat te denken van het vergroten van de productkennis zodat gasten beter geïnformeerd kunnen worden over gerechten die aansluiten bij hun voorkeuren en wellicht dieetwensen.

Voor honderdvijftig euro per medewerker worden al gastvrijheidstrainingen aangeboden. Naast het verkrijgen van vaardigheden gericht op het verhogen van de gastvrijheid levert dit een leuk bijkomend voordeel op.

De medewerkers voelen zich gewaardeerd en zullen zich uitsloven om aan u, collega’s en natuurlijk uw gasten te laten zien welke kennis en vaardigheden verworven zijn.

Budget
Dan nu maar snel het investeringsbudget grotendeels overhevelen naar gastvrijheidstrainingen voor uw gehele zwarte brigade? Ja en nee. Van achter mijn bureau kan ik natuurlijk niet beoordelen waar in uw specifieke situatie het accent qua investeringen gelegd dient te worden.

Het enige dat ik duidelijk heb willen maken is dat bij investeringen vaak uitsluitend aan de hardware gedacht wordt terwijl de software minstens net zo belangrijk is.

De tijd dat de kwaliteit van de gerechten voorop stond ligt inmiddels ver achter ons, gasten rekenen de horeca voor meer dan de helft af op de kwaliteit van gastheerschap. Mag ik het dan gek vinden dat dit laatste nog veel te weinig aandacht krijgt?

Reacties zijn welkom op thierry.neufeglise@4ratio.nl.