Innoveren in gastvrijheid

Ik heb het u in een eerdere column over innovatie al eens laten weten: ik geloof niet in innovatie als hét middel om de crisis te lijf gegaan.

Volgens mij is er meer dan genoeg ruimte om te scoren bij het grote publiek met ouderwetse gastvrijheid, herkenbare gerechten en een nette prijsstelling. Een in mijn waarneming sterk groeiende groep van gasten wenst een menukaart die zonder een woordenboek te lezen is, sanitair waarbij de kraan gewoon open en dicht gedraaid kan worden en een aai over de bol van de gastheer.

In recensies kom ik dan ook steeds vaker de woorden “hé hé, gewoon zoals het hoort” tegen.

Innovaties
Auto’s die een aanrijding voorkomen door zelf te remmen, mobiele telefoons met razendsnel internet en overhemden die niet gestreken hoeven te worden. Zomaar een paar voorbeelden van technologische innovaties die ons als consument bereikt hebben in de afgelopen tien jaar. En in veel gevallen het leven aangenamer gemaakt hebben.

Vluchtoord
Maar waar een vijftal jaren geleden in een restaurant meerdere malen een mobiele telefoon afging tijdens een diner, begint dat langzaam aan minder te worden. De horeca begint weer in toenemende mate een vluchtoord te worden voor mensen die even de hectiek van alle dag wensen te ontvluchten.

Mensen vragen mij regelmatig waar ze ‘gewoon rustig lekker kunnen eten’. Die mensen hebben geen behoefte aan poespas als lichteffecten, moleculaire kookkunsten, hip interieur en zelfreinigend toilet, nee die willen gewoon lekker eten. Daar kun je als ondernemer meer scoren!

High touch
In onze ‘high tech’ samenleving wordt de ‘high touch’ van ondernemers en hun personeel steeds belangrijker. Gemeende aandacht, comfortabel meubilair in plaats van moderne bikkelharde stoelen en een toegankelijke menukaart.

Backoffice
Pleit ik hiermee voor een innovatiearme horeca? Welnee, innoveer vooral in backoffice. Laat bestellingen direct op lcd-schermen in de keuken verschijnen, laat een poleermachine het werk doen en investeer in multifunctionele, energiezuinige apparaten. Maar val de gast hier vooral niet mee lastig, die wil zorgeloos genieten in een warme, aangename omgeving.

Op de vraag wat gasten zien als toegevoegde waarde worden goed gastheerschap, lekker eten en een prettige omgeving vaak genoemd. Aan deze zaken kunnen ondernemers elke dag werken. Innoveer eens op het gebied van ouderwetse gastvrijheid en een lekkere maaltijd. Ik weet zeker dat het zal bevallen.

Reacties zijn welkom op thierry.neufeglise@4ratio.nl.