Innovatie is sleutelwoord

Door de wereldwijde financiële crisis zien we onze bezettingen dalen en staan de prijzen onder druk. Innovatief ondernemen is daarom belangrijker dan ooit tevoren.

Door: Frans Hazen, sectorvoorzitter Hotels

Iedere tovenaar laat dingen verschijnen die er eerst niet waren. Innovatief ondernemen is dus een beetje toveren geworden. De gast heeft nog genoeg te besteden en dat betekent dat daar op ingespeeld moet worden.

Voorbeeldondernemers
Steeds vaker zien we hoteliers die vernieuwend bezig zijn op basis van hun eigen inzichten en ideeën. Een voorbeeld van een innovatieve ondernemer is Paul Rinkens. Zijn Qbic-hotel is een hotelinnovatie. Gasten slapen in een cubi, een slaapeiland met alles erop en eraan midden in de hotelkamer. Gasten betalen geen standaardprijs, maar ze betalen voor wat ze gebruiken. En hoe eerder de gast boekt, hoe lager de prijs die hij betaalt.

Nog een voorbeeld van een innovatieve ondernemer is Lucas Petit. De hotelman van de bijzondere hotels Stroom, Delta en Badhotel is nu bezig met de exploitatie van het passagiersschip ss Rotterdam. Hij bouwt de hutten in het schip om tot hotelkamers. Beide ondernemers combineren traditionele gastvrijheid met innovatieve technieken. Zo wordt het voor de gast nog beter en kan de omzet op peil worden gehouden.

Andere branches
De hotellerie past graag innovatie toe om gastvrijheid beter gestalte te geven. Daarbij kan geleerd worden uit andere branches. Nieuwe inzichten zoals bijvoorbeeld yield management uit de luchtvaart en zorgpakketten uit de gezondheidszorg kunnen ook in de horeca geïntroduceerd worden. Slimme horecaondernemers kijken bij collega's die innovatief bezig zijn en daarvan willen leren. Durf is nodig om de horizon verder te leggen. Kijk ook eens naar bijvoorbeeld de tuinbouw en ontdek hoe deze branche omgaat met energie en waterbeheer.

Personeel
Durf ook te innoveren met personeelsbeleid. Niet alleen de jeugd, ook oudere herintreders zijn een zeer interessante doelgroep. Ook de wat oudere medewerker heeft de toekomst.

Verrassend en innovatief ondernemen, daar gaat het om.