Foto 123RF.com

Impulsboekingen

U had het zelf nog niet bedacht, maar binnenkort knijpt u er een weekendje tussenuit. Let maar op. U slaat op een regenachtige zondagochtend de laptop open en e-mails van websites als Travelbird en Secret Escapes rollen binnen. Verleidelijke foto’s van hotels en exotische bestemmingen prikkelen de ogen. Toch even op de link klikken voor meer informatie. Het blijkt een compleet arrangement, inclusief vliegtickets, diners en toegang tot de culturele hotspots. Hoe makkelijk wilt u het hebben? Oeps, per ongeluk op de reserveringsknop geklikt. Over 2 weken zit u in Sevilla.

Die Spaanse cultuurtrip was niet gepland, maar toch boekte u. Partijen als Travelbird spelen handig op de latente vraag in. Mensen zijn druk, druk, druk en hebben vaak geen tijd om uitstapjes tot in detail te plannen. Als er iets naar hen toe komt wat prikkelt, aantrekkelijk is geprijsd en amper moeite kost om te reserveren, dan is een boeking zo gedaan. Dit kunstje is natuurlijk niet alleen voorbehouden aan reisaanbieders, ook u als hotelier kan het. Al is het voor een individueel hotel misschien wel een grotere uitdaging. Een reisorganisatie presenteert zo 10 totaal uiteenlopende bestemmingen met allemaal prachtige prikkelplaatjes. Voor je het weet …

Bij een hotel is de bestemming een vast gegeven. Hier zit dan ook de crux: u moet eerst de bestemming verkopen, dan pas de kamer. Te vaak zijn de e-mailnieuwsbrieven en sociale-mediaberichten van hotels gefocust op kortingen en aanbiedingen. Maar als ik niet getriggerd wordt om naar die bestemming af te reizen, heb ik al helemaal geen interesse in het hotel zelf. Vergelijk het met het magazine van KLM. Geen kortingen en aanbiedingen van vluchten, maar een en al inspiratie en ideeën voor uw volgende vakantie. Ook als hotelier kunt u perfect in de curatorsrol van uw eigen bestemming kruipen. ‘Verras je vriendin met een romantisch weekendje in Maastricht.’ ‘Ontdek de hippe restaurants van Rotterdam tijdens een walking dinner.’

Wat maakt het interessant om uw stad of omgeving de komende tijd te bezoeken? Welke activiteiten vinden plaats? Denk daar over na en deel die informatie. Een blog of digitaal magazine is natuurlijk een geschikt platform om deze inspirerende content op aan te bieden. Schrik niet, u hoeft het niet allemaal zelf te doen. Er zijn vast lokale bloggers en partners om mee samen te werken. Zet ook nieuwsbrieven, Facebook en Instagram in om uw doelgroep te interesseren voor de bestemming. Als die horde eenmaal is genomen, maak het ‘ons’ dan zo gemakkelijk mogelijk met een scherp geprijsd arrangement. O, zomaar geboekt.