Foto Dana Moos

Glazen bol

Bij de start van een nieuw jaar kijken we graag met een voorspellende blik naar de ontwikkelingen en trends die gaan komen. Ik ook, want eerlijk is eerlijk: het is een dankbaar onderwerp. Dus pak ik de glazen bol uit de kast, steek de stokjes wierook aan en schenk mijzelf een toeter van een glas whisky in. Drankentrends in de vaderlandse horeca in 2015. *Aan niets in dit artikel kunnen rechten worden ontleend.

Ook in 2015 blijft Nederland vrolijk aan zijn gin-tonic nippen; deze trend is te goed geland om na een zomer te vervliegen. Maar wat komt er na de G&T? Het houdt de gemoederen zeker bezig. De bars die vooroplopen met hun drankenassortiment zullen zich wel steeds meer wagen aan longdrinks als de dark ’n stormy, paloma, Moscow mule en americano. Maar of daar echt de nieuwe kampioen tussenzit?

We kunnen op het gebied van dranken inmiddels wel vaststellen dat de smaaktrend bítter gaande is. Tonic water, negroni’s en ipa-bieren hebben als gemene deler hun bittere karakter. Via de meer ervaren drinker vinden bitterzoete cocktails als de americano en negroni steeds meer hun weg naar de massa. Het bittere maakt dat het de jongsten overslaat, en begint bij 25+.
Ten tweede mag wodka weer. De meest gedronken spirit op aarde wordt weer op waarde geschat, zelfs door de meest stugge topbartenders. Qua cocktails betekent dit dat wodka meer gemixt gaat worden in zogeheten volwassen dranken. Geen cosmo’s meer, maar bijvoorbeeld Moscow mule’s, bloody mary’s en eigen creaties.

We zagen in 2014 ook een explosie van kleinschalig en ambachtelijk geproduceerde bieren. Dankzij de microbrouwerijen die avontuurlijke bieren brouwen die vaak weer bitterder van smaak zijn zoals de populaire ipa’s. Ook de grote brouwers zijn al begonnen met het brouwen van ipa-bieren: craft beer wordt mainstream. In navolging van de Verenigde Staten kan een volgende stap zijn dat grote brouwerijen zelfs kleine microbrouwerijen overnemen - of oprichten.
Verder groeit het aanbod door van restaurants met een goede cocktailbar, cocktailbars met goed eten en alles daartussenin. Cocktails worden gestaag meer mainstream, zonder dat dit de kwaliteit negatief beïnvloedt. Goede cocktails met huisgemaakte ingrediënten, bereid door een goede bartender, zijn steeds breder verkrijgbaar. De kenner kan zelf de gewenste drempel opzoeken en zo exquise drinken als hij zelf wil. Zogenaamd moeilijke cocktailbars én laagdrempelige bars met cocktails, kunnen prima naast elkaar bestaan. Van speak easy naar easy going: voor ieder wat wils.

Ten slotte maakt de presentatie van cocktails - de presentatie wordt de garnering - in 2015 een vlucht. Het wauw-effect wordt door de bartender opgezocht, verwachtingen worden overtroffen, alles moet en gaat uit de kast. Vergezocht glaswerk, nog meer droogijs, vuur, bijpassende muziek, gastronomische gerechten als garnering; niets is te gek. Een margarita drinken met een sombrero op je hoofd, terwijl de bartender banjo speelt en voor jou een avocado uitlepelt? We gaan het meemaken.