Geen presenteerblaadje

Word je als ondernemer niet al helemaal gek van alle digitale ontwikkelingen? Het begon allemaal zo makkelijk, met Facebook en Twitter. Ondertussen zit iedereen ook op Instagram, Snapchat, Vine en Meerkat. En alsof dat nog niet genoeg is roept de marketingwereld dat je als bedrijf absoluut en onmiddellijk iets aan storytelling en contentmarketing moet doen. Waar houdt het op en wat moet je er nou mee?

Als marketeer word ik eerlijk gezegd zelf ook af en toe helemaal gek van mensen die het land doorstruinen en weer een nieuw initiatief presenteren als dé heilige graal voor succes. “Beloon je Facebook-volgers met een drankje en je zult dranghekken moeten plaatsen voor jouw bar!” “Maak Instagrams van je gerechten en je kan meteen vier nieuwe restaurants openen!” “Zonder mobiele app ben je volgende week failliet!” De zogenaamde wondermiddelen scheppen wel erg hoge verwachtingen.

Vaak zijn het leuke gimmicks hoor, maar dragen ze nou echt bij aan een betere bezetting of hogere omzet? Ja en nee. Uiteindelijk gaat het om de gedachte erachter: waarom zou je het doen, hoe zou je het doen en zitten jouw gasten erop te wachten? Je wilt niet weten hoeveel hotel-apps er staan te rotten in de App Store. Want waarom zou een gast de moeite nemen om zo’n app te downloaden? Voegt deze wel waarde toe aan het verblijf? Kun je er het leven van de gast echt makkelijker mee maken? Denk bijvoorbeeld aan het openen van de kamerdeur met de smartphone; een gimmick die loont?

Hetzelfde geldt voor al die Instagram-feeds. Als de gerechten niet Insta-waardig zijn, zal er dan iemand rouwen als de foto’s niet meer worden geplaatst?  Of zomaar een blog beginnen omdat je aan storytelling of contentmarketing moet doen. Waar ga je over schrijven? Kun je met een blog jouw doelgroep inspireren en stimuleren tot een herhaalbezoek? Hoe komen ze überhaupt in aanraking met de blog? En móet je als hotel nu vol inzetten op contentmarketing en storytelling? Doe het vooral niet, als je niet weet waarom. ROI op contentmarketing is lastig te meten en levert absoluut geen snelle winst op. Zonder heldere visie en duidelijk doel, wordt het gegarandeerd een flop.

Design staat nu dus soms te veel boven functionaliteit, het middel of kanaal te veel boven het doel. En er zijn nu zó veel wegen om een doel te bereiken: het kunstje is om de juiste eruit te pikken. Te kiezen voor de middelen, kanalen en functionaliteit die vólgen op jouw doel, jouw bedrijf en jouw gasten. Lastig. Maar ja: een heilige graal wordt nu eenmaal niet op een presenteerblaadje of PowerPointslide gegeven.