Foto Elena's Pantry

Een sausie erover

Sinds enige tijd hoor ik van een aantal klanten dat zij alleen maar nieuwe foto’s op Booking.com kunnen uploaden als deze in zeer hoge resolutie zijn. Een helder signaal natuurlijk: het bedrijf werkt naar een zo visueel mogelijke website toe. Er zijn namelijk genoeg onderzoeken die aantonen dat gasten in het oriëntatieproces voor hun reis maar weinig tekst lezen en vooral naar foto’s (en recensies) kijken. De meeste hotelbeschrijvingen lijken immers toch op elkaar en geven weinig duidelijkheid. Want hoe groot is een ruime kamer en wie bepaalt of suites stijlvol zijn?

Mijn advies is dan ook om de teksten te beperken tot een korte beschrijving van de onderscheidende punten, in de juiste tone of voice, en het verder bij zoveel mogelijk feitelijke opsommingen te houden. In plaats van een vaag begrip als ruime kamer te gebruiken, kunt u bijvoorbeeld per kamertype aangeven wat de exacte grootte is. De teksten zijn vooral bedoeld om de visuele presentatie te ondersteunen: de zichtbare indruk zal het hotel maken of breken. Eén van de meest onverstandige dingen om te doen is dan ook besparen op fotografie. U schrikt zich wellicht rot als u ziet hoeveel amateurfoto’s er op hotelboekingswebsites rondzwerven. En als zulke websites straks nog visueler worden, wordt het negatieve effect natuurlijk nog groter.

Als u trots bent op uw eigen product en u hebt er zoveel geld in geïnvesteerd om het er fantastisch uit te laten zien, hoe kunt u dan besparen op fotografie? Horecafotografie is ook echt een vak apart. Uw neefje met het nieuwe fototoestel of uw buurman die ook hobbyfotograaf is, kan het niet even voor u regelen. Sterker, hij kan uw product compleet verpesten. Stelt u zich eens voor: uw neefje staat in de bediening van een sterrestaurant en presenteert het hoofdgerecht van 65 euro met: “Hier hebbie een stukkie vlees met wat groenvoer en een sausie erover”.

Ik was laatst bij een professionele fotoshoot en zag hoe de fotograaf een halfuur lang in de weer was op een kamer om met zes verschillende lampen de juiste belichting te krijgen. Vervolgens werd elk item in de kamer onder de loep genomen. “Moet de stoel misschien nog drie centimeter naar rechts om een meer open ruimte te creëren? Het tafeltje moet nog schoongemaakt worden, ik zie daar een vingerafdruk.” Over de nabewerking van de foto’s nog niet gesproken, daar is de fotograaf al even lang mee bezig.

Het internet is steeds sneller geworden waardoor het nu goed mogelijk is om met hoge-resolutiefoto’s uw product te presenteren. Daarnaast zullen de meeste boekingswebsites fotografie een steeds belangrijkere functie geven en gelukkig zijn er ook steeds meer hotels die hun eigen website visueel geschikt maken. Want of het nu foto’s zijn van het exterieur, een kamer, gerecht, het personeel of de omgeving: als het er onprofessioneel uitziet, boeken gasten bij uw concurrent.