Duurzaam en spaarzaam

Ook ik heb de Horecava bezocht. En om maar met de deur in huis te vallen: het was een duurzame bijeenkomst!

Door: Frans Hazen, sectorvoorzitter Hotels

Duurzame producten, duurzame machines, duurzame wedstrijden. Wat betreft het onderwerp ‘duurzaam’ kun je niet spaarzaam zijn als je de beurs hebt bezocht. Het werd mij snel duidelijk dat duurzaamheid vanaf nu in elk bedrijf een plaats gaat veroveren.

Restaurants
Ik was vooral onder de indruk van het initiatief van de sector Restaurants. Als horeca serveren wij fraaie gerechten van de mooie natuur. Met die natuur moeten we dan ook spaarzaam zijn, onze jonge horecahelden moeten ook in de toekomst verantwoorde en mooie producten kunnen serveren aan de gasten.

Duurzame vis
Vanuit Koninklijke Horeca Nederland heeft de sector Restaurants daarom het initiatief genomen om samen te werken met het Wereld Natuur Fonds (WNF) en andere natuurbeschermingsorganisaties. Samen gaan we met de campagne ‘Duurzame vis op de kaart’ het bewustzijn vergroten.

Doel van de campagne is om meer duurzame vis op de menukaarten van Nederlandse horecagelegenheden te krijgen.

Streven
Het is de bedoeling dat er eind 2010 zo’n 250 horecabedrijven MSC-gecertificeerd zijn. Dat is een streven, maar laten we niet alleen nobel willen zijn, maar er echt werk van maken. Hierdoor kunnen gasten makkelijker kiezen voor een verantwoord gevangen of gekweekte vis wanneer ze uit eten gaan en werken we samen aan een mooie toekomst.

Hotels
Al voorzitter van de sector Hotels ben ik blij met de eerste duurzame hotelkamer van Nederland, maar ook in uw hotel kunnen aanpassingen leiden tot spaarzaam omgaan met energie. Heeft u al eens gekeken op de website van het Energiecentrum? U staat verbaast van de adviezen die leiden tot energiebesparing.

Duurzaam en spaarzaam horen bij elkaar: we zijn het aan onze toekomst verplicht om hierin te investeren.