Durf te kiezen

Nu na de verkiezingen wordt het afwachten in hoeverre de beloftes van de diverse politieke partijen waargemaakt gaan worden.

Een proces overigens dat veel lijkt op hetgeen zich afspeelt in uw horecabedrijf. U verleidt uw gasten met beloftes over een aangename ambiance, smakelijke gerechten en wellicht een bijzonder uitzicht of entertainment.

Nadat de keuze op u gevallen is komt het op het echte werk aan: de beloftes waarmaken en uw gast belonen voor het maken van de keuze voor uw bedrijf.

In het niet
De keuzes die gasten moeten maken wat betreft welk horecabedrijf ze binnenstappen, valt echter in het niet bij de keuzes die u als horecaondernemer dient te maken in 2010.

De tijd is voorbij dat gasten een ‘middle of te road’-type horecabedrijf een veilige keuze vonden. In toenemende mate gaat het om dat bijzondere interieur, die vriendelijke bediening of dat verrukkelijke gerecht. Dit alles tot in de puntjes verzorgen wil in de praktijk vaak niet lukken of is onbetaalbaar.

Onderscheidend
In plaats van te streven naar 6+-jes op alle facetten van uw bedrijfsconcept, moet u keuzes gaan maken om niet die grijze muis te worden. Belangrijk vertrekpunt hierbij is wat uw onderscheidend vermogen is in de huidige situatie én wat potentiële gasten aantrekkelijk vinden aan andere horecagelegenheden.

Kies vervolgens die aspecten waarvan u verwacht dat deze de meeste waarde toevoegen. Bent u van mening dat u het meest gastvriendelijke personeel in omstreken heeft, het mooiste terras of het beste gebak? Schreeuw het van de daken op uw website, menukaart, advertentie, et cetera.

Op deze wijze helpt u consumenten om de keuze op uw bedrijf te laten vallen.

Keuzes maken
Maak ook duidelijke keuzes voor wat betreft uw personeel en leveranciers: durf afscheid te nemen van iemand die niet brengt wat u ervan verwacht. Laat u niet tegenhouden door de gedachte hoe u aan een opvolger moet komen, dit belemmert u om een stap voorwaarts te zetten.

Durf ook tijd te steken in het vergelijken van leveranciers. Beperk uzelf daarbij niet tot het vergelijken van de prijzen in de folders: maar al te vaak zijn er aantrekkelijke kortingen mogelijk wanneer u het volume van uw inkoop aangeeft en maar tweemaal per week bevoorraad hoeft te worden.

Durf dus te vergelijken en durf te kiezen. Ik ben er van overtuigd dat u zichzelf zult verrassen met de keuzes die u gaat maken.

Weloverwogen
Bij het maken van keuzes in een zakelijke context staat voorop dat deze weloverwogen genomen dienen te worden en duidelijk moeten zijn. Niet iedereen zal even blij zijn met een keuze voor een kleinere menukaart, andere leverancier of ander personeel. Maar wanneer het een duidelijke keuze betreft en goed uit te leggen valt, kan er vaak prima mee geleefd worden.

Tot slot nog een laatste verwijzing naar de landelijke verkiezingen. Denk ook in 2010 eens wat vaker aan het smeden van coalities: probeer uw inkoopvolume te bundelen, organiseer op lokaal niveau een restaurant-driedaagse of een kroegenontdekkingstocht.   

Kiezen en gekozen worden: de juiste keuzes van u zorgen ervoor dat de keuze op u valt.

Reacties zijn welkom op thierry.neufeglise@4ratio.nl.