Foto Tony Perez

De vent of de stand

Van marketinggoeroe Wouter de Vries, broertje van Peter R., hoorde ik jaren geleden een betoog over veranderingen in de retailmarkt. Wat mij daar vooral van is bijgebleven, is dat hij een punt maakte van het gezicht van een bedrijf. Hij sprak over: de vent of de tent. Zijn conclusie: niet de tent, maar de vent bepaalt het succes van een bedrijf.

Door: Maarten Wessels

Dit geldt natuurlijk voor horecabedrijven, maar deze bewering kunt u ook op de Horecava makkelijk toetsen. Wedden dat u al uitkijkt naar de stands van uw leveranciers? Dat u al heeft bedacht waar u een wijntje wilt proeven, een biertje wilt drinken en een hapje wilt snaaien? Dat u de app al heeft gedownload om te bekijken welke hal u als laatste wilt bezoeken?

Wellicht bent u op zoek naar nieuwe producten, als aanvulling op uw assortiment of omdat u iets ouds wilt vervangen. Of misschien bent u een innovatiejager en bent u vooral nieuwsgierig naar de nieuwste snufjes en ontwikkelingen. Want ook daarvoor kunt u prima terecht op de Horecava.

Uit betrouwbare bron weet ik overigens dat er een groot aantal heel gave innovaties gepresenteerd zullen worden. Ontdek er dus bijzondere uitvindingen, maar ook nieuwe toepassingen, doorontwikkelingen van bestaande trends en start-ups die de gevestigde orde uitdagen. De Horecava Innovation Awards kent zeer terechte winnaars, maar vlak ook de overige genomineerden niet uit. Kijk, ontdek, en test.

Terug naar de vent en de tent. Hoe knap een innovatie ook is, het hangt van de medewerker af of ze aanslaat bij de gast. Ik kan bijvoorbeeld enorm genieten van een uitsmijter in al zijn eenvoud, laat staan wanneer hij wordt bereid met de nieuwste kooktechnieken. Maar als een chagrijnige medewerker de uitsmijter op tafel zet, is de innovatie erachter meteen minder waardevol. Een vrolijke medewerker laat de gast juist extra genieten.

Dit geldt ook op de Horecava. Bezoekers bekijken producten en diensten met een kritische blik. De bemanning van stands zal met net zulke keurende ogen kijken naar de voorbijschuifelende bezoekers. Ze azen op die ene grote of nieuwe klant en willen alles weten over hun concurrent.

Maar of u nu als bezoeker op de Horecava bent of een eigen stand heeft: ú bent het gezicht van uw zaak. Wouter de Vries had gelijk: de bemensing is cruciaal. Daarom is de titel van deze column ook iets anders dan u gewend bent om te horen: gaat het om de vent of de stand? Dat eerste dus.