Communiceer duurzaam ondernemen

Het gaat goed met het inburgeringproces van de begrippen duurzaam ondernemen en maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo).

De aandacht van bedrijven voor het evenwicht tussen financieel-economische resultaten, sociale belangen en het milieu wakkert op zijn beurt de bewustwording onder consumenten verder aan. Of is het andersom? Ach, eigenlijk doet dat er niet toe.

Voorsprong
Wat er wel toe doet is de ogenschijnlijk grote voorsprong van het retailkanaal op de horeca. Terwijl ik in winkels struikel over Fairtrade-koffie, ecowaspoeders en biokatoenen kleding, blijft het relatief stil binnen de horeca. Relatief gezien.

Met name de ketenbedrijven binnen de horeca ontplooien al jaren initiatieven op het gebied van duurzaam ondernemen. Zo zamelt McDonald’s al weer bijna twintig jaar gescheiden zijn afval in en neemt het aantal hotelbedrijven met een Green Key-label constant toe.

Communicatie

Maar misschien wel het belangrijkste verschil tussen McDonald’s en vele andere horecabedrijven is dat de eerste dit uitgebreid communiceert via haar website. Het bedrijf begrijpt als geen ander dat de boodschap van duurzaam ondernemen een steeds groter groeiende groep van consumenten aanspreekt en schreeuwt het dan ook van de daken.

Ook een lunchroomketen zoals Bagels & Beans laat graag zien dat hij gebruik maakt van biologische producten en betrokkenheid bij ‘zijn’ koffieboeren.

Bescheiden

Nu begrijp ik best dat er bedrijven zijn die hun activiteiten op het gebied van duurzaam ondernemen niet aan de grote klok willen hangen. Deze bescheidenheid siert hen, maar voor consumenten neemt het belang van gezonde producten, het niet uitbuiten van voorgaande schakels in de keten en aandacht voor het milieu nog steeds toe.

Het duurt dan ook niet lang meer totdat een groot deel van uw potentieel aan gasten uw bedrijf links laat liggen als u uw zaak niet profileert met mvo.

Menukaart
Waar sommige ondernemers dit trouwens al wel doen op hun website, wordt de menukaart nog vaak over het hoofd gezien. Dat terwijl dit een uitstekende mogelijkheid is om te laten zien dat u bijvoorbeeld met streekproducten werkt, de gerechten bereid zijn met apparatuur met hoog rendement en dat u zoveel
als mogelijk met seizoensproducten werkt.

Juist in een ontspannen setting van een etentje buiten de deur zijn gasten vatbaar voor dit type boodschappen en kunt u uw imago van ‘verantwoord en lekker’ versterken.

Haïti

En als we het dan toch over imago hebben: ik twijfel niet aan de onbaatzuchtigheid van de initiatieven binnen de horeca naar aanleiding van de aardbeving op Haïti. Wat ik gelukkig constateer is dat het uitsteken van hun nek voor de slachtoffers van deze natuurramp de ondernemers veel publiciteit oplevert. Initiatieven van de Gastronomische 7, de horeca in Pijnacker en Steenwijkerland én van Jonnie Boer zijn prominent terug te vinden in de krant en op internet.

Waarmee maar weer eens bewezen wordt dat aandacht voor de ander niet ten koste hoeft te gaan van de eigen portemonnee.

Een must
Ik heb het al eens eerder gezegd: we naderen razendsnel het moment waarop duurzaam ondernemen niet zozeer een keuze is maar een must. Pluk daarom nu het nog kan de vruchten van uw investeringen in mens en milieu. U mag hier best trotst op zijn en dit uitdragen richting uw gasten. En dat u hier vervolgens in financiële zin van profiteert, ach, dat neemt u dan maar voor lief, nietwaar?

Reacties zijn welkom op thierry.neufeglise@4ratio.nl.