Rick Kempen heropening horeca bierwereld

[COLUMN] Rick Kempen: het wordt spannend!

Het is bijna 1 juni - heel voorzichtig mag de horeca de deur weer openen. Voor veel ondernemers zal de wijze waarop niet eens een doekje voor het bloeden zijn - eerder alsof je, worstelend met een bloedneus, een handdoek met een vuistslag krijgt aangereikt. Toch is het beter dan niets, en doorgewinterde kroegtijgers als ik zelf staan te springen en juichen bij het vooruitzicht dat er weer bier van de tap kan worden genoten. Overigens reken ik er niet op dat bij heropening van mijn favoriete bierlokalen meteen alle taps weer als vanouds in gebruik zullen zijn. Het is om gek van te worden…

Opmerkelijk genoeg hebben veel brouwers het hoofd boven water weten te houden met creatieve verkoop oplossingen. De Drive Thru’s, Borrel Pakketten en Covid-proof-proefdozen, al dan niet begeleid door een virtuele proeverij met schermvullende biersommelier, vliegen je om de oren. Sommige kleine en onafhankelijke brouwers schijnen zelfs beter te verkopen dan in het pre-Covid tijdperk. ‘Het kan verkeren’, zo wist Bredero al. Voor café eigenaren wordt het aanstonds worstelen met trappelende vertegenwoordigers van honderden brouwerijen die, zonder uitzondering, met speciale ‘we mogen weer!’ aanbiedingen de deuren zullen platlopen. Lopen ze de deur niet plat, dan zullen de spectaculaire aanbiedingen langs de plinten van mailboxen, Facebook- en whatsapp groepen klotsen - en de telefoons zullen rinkelen tot de batterijen leeg zijn. Ik huiver plaatsvervangend voor het continu te vellen Salomonsoordeel - van welke brouwer neem ik nu wel wat af, en wie moet nog even wachten?

Kwaliteit zal, meer dan ooit, een bepalende factor worden in de beslissing van de inkoper. Met schaarse middelen uit de uitgeputte financiële buffer mag niet lichtvaardig worden omgegaan - wat wordt ingekocht, moet zo snel mogelijk worden verkocht om de cashflow op gang te houden. Dat betekent dat risicomijdend inkopen het devies is - en brouwerijen die bewezen hebben kwaliteit te leveren zullen een streepje voor hebben op hen waarbij op de kwaliteit nog wel eens wat valt aan te merken. Het zal onvermijdelijk ook betekenen dat, zoals nooit tevoren, de Nederlandse brouwers en brouwerijen met elkaar zullen moeten concurreren - wie weet tot het bittere einde.

Kan de gemeenschapszin van kleine en onafhankelijke brouwers deze test aan? Dit wordt de spannendste tijd voor de nog relatief jonge Nederlandse brouwersgemeenschap. Wie weet wordt het een bloedbad - en wie weet leidt het tot, zoals Gerard Molenaar in zijn column “Écht samen brouwen” al schetste, een besef dat bepaalde zaken beter gezamenlijk kunnen worden aangepakt. Niet met een gemeenschappelijke dorpsbrouwerij, zoals in de Oberpfalz waar de Zoigl biercultuur al ruim zes eeuwen tot het dagelijks leven behoort, maar wellicht wel met gemeenschappelijke afvullijnen voor blik en fles zoals we dat uit Engeland kennen. Gemeenschappelijke laboratoria, gist managementsystemen, inkoop van grondstoffen en andere benodigdheden. Belangrijker: de gezamenlijke inhuur van mensen die met deze apparaten echt kunnen omgaan, weten waarover ze het hebben, en die niet een driedaagse cursus-met-uitgebreide-lunch-en-officieel-door-de-opleider-zelf-erkend-diploma gevolgd hebben en geen flauw benul van de basisvaardigheden van de brouwkunst hebben. Die dingen die peperduur zijn, maar van onschatbare waarde voor het eindproduct - en waarbij samenwerking niet betekent het hoeven in te leveren op individuele wensen en voorkeuren daar waar het de brouwinstallatie betreft.

Waarom niet zoals de Zoigl biercultuur? Wel, dat is simpel: het Zoigl-brouwen berust nog immer op het grootschalig brouwen voor thuisverbruik. Elke brouw-gerechtigde burger brouwt eens in de zoveel tijd, en schenkt het overtollige bier om de maand uit in zijn woonkamer. Punt is: het is wel commercieel uitgevoerd, maar niet met de bedoeling ermee in het levensonderhoud te voorzien. Dat geldt voor de meeste kleine en onafhankelijke Nederlandse brouwers wel, volgens eigen zeggen dan.

Ja, het kan verkeren. Inmiddels bent ook jij weer vijf minuten dichter bij het heuglijke moment van de heropening van je favoriete bierlokaal!