Column Menno Post: wat als sociale media wegvallen?

Column Menno Post: wat als sociale media wegvallen?

Menno Post is chef-kok en sinds 2018 eigenaar van restaurant Olivijn* in Haarlem. Vijf maanden na de opening kreeg de zaak een Michelinster. Hij bespreekt hoe belangrijk sociale media voor hem is en hoe hij hiermee omgaat.

Groei

De groei op sociale media zat er voor Olivijn* goed in het afgelopen jaar. Voor de lockdown hadden we nog maar 2.500 volgers op het zakelijke Instagram-account, nu volgen ruim 7.000 mensen ons. De kroketmuur is een leuke gimmick - daar praten mensen over online -, maar het is vooral het verhaal dat we met onze posts vertellen, het ambacht dat we steeds laten zien, waar we volgers in mee willen nemen. We letten veel meer op wat we posten en vooral op wat níet.

Géén reclamefolder

Daarom hebben we richtlijnen: Instagram is een marketingtool maar géén reclamefolder. We hebben geen aanbiedingen, stoppen geen bloemen in Valentijnsboxen om gasten te overtuigen dat ze die moeten aanschaffen en laten niet zien hoevéél dozen we verkopen. Wél wat er in die dozen zit. En mijn privéaccount is geen vakantiealbum. Met alle respect, maar van sommige mensen die ik niet echt ken, ken ik wel hun hele interieur. Dat hoeft van mij niet. Mijn kinderen komen wel in beeld, bijvoorbeeld als mijn zoontje naast me zit met een autootje terwijl ik het nieuwe menu maak. Die posts krijgen veel likes, maar je moet ze wel doseren én je kinderen daarmee in bescherming nemen.

Brombeerimago

Voorheen gebruikte ik sociale media ook nog wel eens als platform om mijn mening te spuien. Vooral op Facebook liet ik weten wat ik ergens van vond. Maar dat werkte tegen me en leverde me een brombeerimago op. Nu hou ik me in online. Sterker nog: we zijn op het account uitsluitend positief. We reppen met geen woord over corona of wat er níet kan. We laten zien wat wél mogelijk is.

Gebakken lucht

Ook gebakken lucht verkopen op Instagram, iets wat ik jaren geleden deed en wat me aan 18.000 volgers op mijn privéaccount hielp, doe ik niet meer. Ik plaatste elke week een Instagramwaardig gerechtje. Leuk, maar het heeft niets te maken met wat ik écht doe en wil laten zien bij Olivijn. En daar zit volgens mij precies het gevaar van sociale media. Je móet ze wel inzetten als zaak en als chef, want ze geven je bereik en het is een manier om je verhaal te vertellen en je zaak in beeld te brengen. Maar het moet wel echt blijven. Geen trucje worden om geld te verdienen.

‘Ik verkoop geen gebakken lucht meer op Insta. Het heeft niets te maken met wat ik écht doe.’

Wat ben je nog waard zonder sociale media

Daarom denk ik, dat je jezelf moet afvragen: als sociale media zouden vervallen, wat ben ik dan nog waard? Waarvoor komen gasten nog naar je zaak als Instagram niet meer zou bestaan? Wat heb je ze te bieden? Het antwoord op die vragen, dát is waar het om draait. En dát wil ik online laten zien.