Foto Jean Carlo Nunes dos Anos en 123rf.com

[Column] Gijsbregt Brouwer: Horecaverhalen

Twee weken geleden riep iemand iets op Twitter: houd een dagboek bij, want in deze periode wordt er geschiedenis gemaakt waar je bij staat. Dat raakte me. Vooral omdat ik heel veel verhalen hoor, elke dag, vanuit de gastronomie en gastvrijheid, vanuit de koffiebarretjes en wijnbarretjes, vanuit de eethuizen en de afhaalwinkels. Die mensen en hun verhalen zijn grotendeels verborgen, hun zaken zijn dicht, hun medewerkers zitten thuis, hun waar is onaangeroerd.

Tekst: Gijsbregt Brouwer 

Het voelde net als het begin van de Buik: toen ontsloten wij de verhalen van de lokale foodcultuur die elders niet verteld werden en niet gehoord werden. Verhalen die een groter publiek verdienen. Voor nu om te laten zien wat er gebeurt, achter de schermen, wat er omgaat in de hoofden en harten van ondernemers, chefs en andere mensen in de wereld van eten en drinken. Voor later, als we ooit terug kijken op deze tijdspanne en deze herinneringen wat vervaagd en verzacht zijn, zoals het zo vaak gaat met grote indrukken, die we nauwelijks kunnen bevatten.

De verhalen vragen om rust en ruimte, om wat vertraging en aandacht. Ze zijn indrukwekkend. Ze gaan over crisis, over mensen naar huis sturen, over het wel of niet voortbestaan van bedrijven waar zo hard aan gewerkt zijn. Ze gaan ook over hoop, over veerkracht, over aanpakken en toch maar doorgaan, op wat voor manier dan ook.

Die ruimte biedt de podcast, daarom heb ik gekozen om de verhalen letterlijk te laten vertellen door de mensen die er nu middenin staan. In ruim twintig minuten spreekt de eigenaar van een aantal foodtrucks over het wegvallen van het festivalseizoen en over hoe ze nu voor de zorg koken. Ook spreekt de eigenaar van vier (bijna vijf) horecazaken hoe het gaat als je je mensen naar huis stuurt en je hen voedselpakketten uit een van je eigen keukens gaat langsbrengen. Ik spreek met de voorman van KHN over lobbyen, maar ook over hoe hij zijn eigen zaken voorbereidt op na de lockdown. Met de marketingmanager twee grote foodmerken die zich nu volop inzet voor de voedselbanken. En met de manager verkoop van een van de bekendste horecagroothandels over hoe zij hun klanten helpen om beter te bezorgen.

De podcast heet “de Buik Live: coronaspecial” en is te vinden via de gebruikelijke podcast apps en de afleveringen staan ook op www.debuik.nl. De eerste gasten zijn Johanneke van Iwaarden (The Breda Group), Marcel den Ouden (Chez Jan), Rober Willemsen (KHN), Thijs Sleddering (Unilever) en Karin Lindenhovius (De Kweker). De serie is daarmee nog lang niet af. Er zijn nog zo veel verhalen die niet gehoord worden. Als je uit je raam kijkt, wordt er nog steeds geschiedenis geschreven. Lege straten en pleinen, hekken voor de bossen, maar vooral gesloten zaken en vakmensen uit onze branche die niet stil kunnen zitten maar dit toch moeten. Laat me weten als ik zo’n verhaal kan vastleggen.