Boeien en binden

Wat gebeurt er momenteel precies op de arbeidsmarkt? En welke factoren hebben daar eigenlijk invloed op? De markt verandert in rap tempo. De vergrijzing is ingezet en er komen steeds weer nieuwe generaties bij. Generaties die ieder hun eigen leiderschapsstijl met zich meedragen. Enerzijds door de technologische ontwikkelingen anderzijds door de economische veranderingen. En omdat de arbeidsmarkt uiteindelijk één grote vijver is waar we met z’n allen in vissen vond de bijeenkomst (voorzien van interactieve inspiratie én educatie in samenwerking met Attend en Martijn Hemminga) plaats bij The Harbour Club in Amsterdam-Oost.

Door: Julia Bos, AF&BM

Waar je vroeger een baan ‘voor het leven’ koos ligt dat tegenwoordig vaak toch anders. Met de komst van nieuwe generaties wordt er meer ‘flex’ gewerkt en soms lijkt alles voor deze groep maakbaar. En dit brengt weer uitdagingen met zich mee, ook in de horeca. Of moet ik zeggen juíst in de horeca? In geen enkele branche is er zoveel contact met de eindgebruikers van de dienst of het product als in de horeca. Concreter betekent dit dat alle medewerkers in de horeca bijdragen aan zowel een stijgend als dalend rendement. En een positief rendement voor een werkgever is ook positief voor de medewerkers en andersom. Het goede nieuws aan dit verhaal is dus; ‘Jij maakt verschil.’

En juist dat verschil geeft medewerkers kracht, of zou hen de kracht moeten geven om te groeien en steeds een hoger rendement te behalen, op welke manier dan ook.

Eigenlijk draait alles om verbinding. Voel jij je eigenlijk wel voldoende verbonden met jouw werkgever? Verbinding tussen jou en je werkgever zorgt er bijvoorbeeld voor dat je trotser wordt op jouw organisatie en dat de gasten deze trots merken. De gasttevredenheid kan hier mogelijk zelfs door toenemen, de productiviteit kan stijgen én ook niet onbelangrijk is dat je mogelijk minder wervingskosten hoeft te investeren in nieuwe medewerkers aangezien trotse medewerkers langer blijven.
En laten we eerlijk zijn. Het werven van nieuwe medewerkers is een tijdrovende en dure klus en juist in de horeca is het wel fijn als de gast een blijk van herkenning krijgt van ‘vaste’ trotse medewerkers. Dus een hoger rendement en een betere gasttevredenheid gaat gepaard met een team dat zich verbonden voelt met de werkgever. Maar hoe kom je dan aan de ‘perfect match’ voor jouw bedrijf? Hospitality agency ‘Attend’ weet hier wel raad mee. Opgedeeld in groepen nemen wij de werkwijze, die voor hen al jaren succesvol werkt, onder de loep.

Hun advies luidt: ’Visualiseer een persona.’ Probeer echt voor je te zien wie je ideale kandidaat is. Wie is die persoon? Heeft hij of zij hobby’s? Hoe kunnen we deze persoon bereiken? En kunnen we iemand visualiseren met een beschrijving en een naam? Van ‘sprankelende Sophie’, ‘wereldse Willem’ en ‘stijlvolle Stijn’, de persona’s worden stuk voor stuk tijdens de workshop geboren. En met het creëren van wervelende vacatureteksten leert Attend de groepjes relevant te communiceren richting ‘stijlvolle Stijn’, die bij jouw organisatie helemaal op zijn plek zit.
Eigenlijk is verbinding tussen werknemer en werkgever vanaf de kennismaking al essentieel. Hoe kun je dat organiseren? Stel duidelijk organisatiedoelen, geef mensen meer verantwoordelijkheden en zorg voor goede doorgroei- en ontwikkelingsmogelijkheden, zegt arbeidsmarktdeskundige Martijn Hemminga. Hoe jong of oud je ook bent, uiteindelijk wil iedereen oprechte aandacht en bijvoorbeeld regelmatig een borrel met elkaar drinken om nader tot elkaar te komen. Begin klein, dat heeft vaak een groot effect!