De onvolprezen Vlaams-Amsterdamse horecaondernemer Yuri Hegge, die Nederland laat kennis maken met bijzondere bieren, zei vorig jaar tijdens een interview met Entree dat al die door StiBON opgeleide biersommeliers maar gingen schrijven, terwijl ze in de horeca zouden moeten werken. Nu werken er wel degelijk biersommeliers in de horeca, maar ik begreep zijn punt: de horeca heeft bierkennis nodig. Dat laatste bevestigde ook biersommelier Thomas Wijns onlangs in een interview met Entree. Hij ziet dat er door de coronacrisis veel bierkennis uit de horeca is verdwenen.
Nu kun je StiBON moeilijk kwalijk nemen dat niet alle biersommeliers in de horeca (gaan) werken. Onlangs mocht ik zelf met een groep bierambassadeurs naar Obertrüm voor het allerlaatste stukje opleiding op de weg naar het felbegeerde certificaat Diplom Biersommelier. We waren met twaalf. Het eerste wat opviel was dat er slechts een vrouw in ons gezelschap was. Nederlands bekendste biersommelier is dan wel een vrouw, het percentage vrouwelijke biersommeliers is nog (te) bescheiden.
De samenstelling van de groep was interessant. Een ondernemer met twee horecazaken, waarvan één een biercafé is en een manager van een horecazaak met een focus op bier. De gasten van BarBier in Gouda en Herberg De Koppelpaarden in Assen gaan ervan profiteren. Er was een microbrouwer uit Baarn (De Brouwkamer) en verder nog drie medewerkers van brouwerijen. Klanten van La Trappe en De Budelse Bierbrouwerij krijgen voortaan biersommeliers op bezoek. Dan een ex-huurbrouwer (brouwerij Het Blauwe Hert) die inmiddels thuis weer brouwt en stage loopt in de horeca en een zzp-er met een shop-in-shop in een horecazaak (Sjiek aan de Amstel), die via Instagram ook bierinfluencer is (stephaniesbierwereld). Tot hiertoe dus mensen die professioneel met bier en/of horeca te maken hebben. De overige drie zijn liefhebbers die beroepsmatig iets heel anders doen, maar die als gepassioneerde biersommeliers in hun omgeving op allerlei manieren mensen informeren en enthousiasmeren. Uiteindelijk komt ook dat de horeca en de brouwsector ten goede.
Het mooie is dat de StiBON opleiding tot biersommelier er voor zorgt dat er op alle niveaus meer bierkennis komt. Bij horecazaken, bij brouwerijen, bij de (groot)handel, bij de vakpers en bij consumenten. Hoeveel beter wil je het hebben? En toch heeft Yuri Hegge gelijk. Er moeten meer biersommeliers in de horeca werken, hoewel de sector op dit moment andere kopzorgen heeft. Maar ook nu zijn er mogelijkheden genoeg voor de horeca. Dat varieert van medewerkers bijvoorbeeld een zeer betaalbare BierTalent training laten volgen tot het op freelance basis inschakelen van een van de ongeveer 275 gediplomeerde biersommeliers. Ze kunnen bijvoorbeeld personeel trainen in bierkennis, helpen een bierkaart samen te stellen en andere ondersteuning bieden. StiBON zal binnenkort de 300e biersommelier ‘afleveren’ en natuurlijk zou het mooi zijn als er meer biersommeliers een baan in de horeca vinden, maar ook elders zijn ze op hun plek als kennisbron en als bierambassadeur.