Foto Flickr.com/Nic Taylor

Barista-specialisme

Jaren geleden stopte ik met het bestellen van koffies als lungo en americano omdat deze vaak niet te drinken waren. Dan liever een espresso, want als die niet goed is heb je maar een klein beetje ellende in plaats van een hele sloot te verwerken. Helaas word je op koffiegebied nog te vaak gestraft: slechte bonen, verkeerd water, verkeerde maling.

Toch wil ik niet te veel klagen: heel veel bedrijven doen het immers goed en Nederland kent inmiddels een echte koffiecultuur. In mijn woonplaats Amsterdam zijn we de hipstertijd alweer voorbij en vinden mooie dingen plaats op het gebied van koffie. In diverse steden kun je bovendien koffie-inspiratietours volgen waarbij je de lokale geheimen van branders ontdekt. En je ziet overal dat er door gasten steeds meer koffiespecialisme wordt verwacht van horecamedewerkers. Dat geldt in snel toenemende mate trouwens ook voor thee.

Het aantal bedrijfsconcepten waarin koffie en thee een substantiële bijdrage leveren aan de omzet, steeg de laatste jaren enorm. Nieuwe functies als barista en theesommelier zijn snel ingeburgerd. Er was echter nog geen helder functieprofiel van dergelijke specialisten, terwijl in vacatures wel om deze professionals werd gevraagd. Daarom ging ik vanuit SVH het gesprek aan met SCAE (Speciality Coffee Association of Europe). De uitkomst is dat we nu op een unieke manier samenwerken op het gebied van examinering van koffie- en thee-opleidingen in Nederland. We zetten een nieuw leerstelsel neer, met aan de top van de piramide de professionele barista en theesommelier.

Het stelsel is internationaal gevalideerd en biedt medewerkers in de horeca dé kans om zich te specialiseren in kennis en vaardigheden op het gebied van koffie- en theebereidingen. Het is dus niet alleen een uitkomst voor werkgevers die vakbekwame mensen zoeken, maar ook voor medewerkers die verder willen doorgroeien in de branche. Nog een winstpunt is dat we de bijbehorende eisen kunnen doorvertalen naar het mbo om ook daar de lat hoger te gaan leggen. Een win-win-win-situatie.

Uiteindelijk gaat het om de verhoging van vakbekwaamheid van horecamedewerkers. Waarom? Omdat het niveau hiervan de ervaring van gasten bepaalt. En blije gasten komen terug en vertellen het verder, zeker als het om koffie gaat. Ik zie het bovendien als mijn persoonlijke opdracht om een blijvende bijdrage te leveren aan groeiende vakbekwaamheid. Eigenbelang is daarin deels een drijfveer: zo wordt het steeds zekerder dat ik overal een aan perfectie grenzende espresso kan drinken.