Foto Sophia van den Hoek

Aloha & de wave

Joop Braakhekke die niet langer in ons midden is, de onnodige terreurdaden en op persoonlijk vlak het overlijden van mijn moeder; 2016 was een emotioneel jaar. Bij de gebeurtenissen speelde koffie soms natuurlijk wel een troostende rol. Daarnaast kende het jaar gelukkig ook veel hoogtepunten. Neem bijvoorbeeld de uitreiking van de Entree Hospitality & Style Awards in december. Het was alweer de tiende jaargang.

Door: Jeroen Veldkamp

Ik had de eer om voor alle edities te mogen jureren. Een feestje, kan ik je zeggen. Voor de beoordeling bezochten we met 2 juryleden bedrijven uit alle categorieën. Laatstgenoemde laten overigens goed zien hoe de horeca door de jaren heen veranderde. 10 jaar geleden was er nog sprake van horeca waarin de meeste genomineerden wel ergens in de ho, de re of de ca pasten. Nu is dat anders. Het viel dan ook niet mee om de nieuwe of net verbouwde zaken in de juiste categorie te plaatsen. Dit geeft aan dat horecaondernemers een steeds inventiever onderscheidingsvermogen hebben. Door ontwikkelingen als blurring en fusion ontstaan bovendien meer nieuwe inzichten en concepten. Niet alleen om noodzakelijk anders te zijn, maar vooral ook om de omzet te halen die nodig is.

Neem nu de genomineerden voor Best Coffee Concept: Starbucks The Pavilion dat iets moois toevoegt op Schiphol, het paradijs Scheiwijk voor Fijnproevers langs de A27 waar tanken bijzaak is of DENF in Eindhoven dat koffie midden in de zaak brandt. Hetzelfde zien we bij de familie Ultee en haar koffierestaurant Capriole Café, op een bouwput in Den Haag. Wat een smaak en durf.

Winnaar werd uiteindelijk Aloha uit Rotterdam. Mede-eigenaresse Femke onderneemt met haar hart: eerst aanvoelen, dan pas nadenken over de mogelijkheden. Deze manier van werken, waar winstbejag bij lange na niet op nummer één staat, laat de intrede van de vijfde koffiewave zien. Een nieuw tijdperk waarin gevoel, respect, techniek, duurzaamheid en vooral de uitbaatster en haar team elkaar omarmen. Koffie is hier het middel om aan te tonen dat afval niet bestaat. De restjes cappuccinomelk veranderen er zelfs in kaas.

Bij Aloha draait het niet om fancy interieurs of uitgewerkte concepten. Een verademing. Femkes uitspraak ‘we laten het oude mooi oud en maken het nieuwe mooi nieuw’ staat hier symbool voor. De locatie aan de Maas in het voormalige zwemparadijs Tropicana is een schot in de roos. De samenwerking met onderbuurman Rotterzwam is slechts een klein voorbeeld van de werkwijze van Femke. Ga er maar eens naartoe. Trek er een uurtje of 2 voor uit. Team Aloha neemt je mee op koffieavontuur. En als je geluk hebt, is koffielegende Esther Maasdam ook aanwezig. Plak er in dat geval maar een uurtje aan vast.

Tags: