3 x B

Op het moment van schrijven ben ik op weg naar Maastricht, de BBB. Ik ben een man van bezieling, van beleving en van bewustwording. Deze 3 x B bedoel ik.

De afgelopen maanden valt het mij steeds vaker op dat deze begrippen hip zijn. Ze worden veel gebruikt in zinnen, in uitspraken en in missies. Prachtig. Alleen de praktijk van alle dag, tja daar komt er maar weinig van terecht. Jammer en absoluut een gemiste kans.

Bezieling

Natuurlijk heb ik ook een aantal dagen de Horecava bezocht. Veel standhouders, prachtige stands, nog veel mooiere beloftes en kreten aan de standwand, geweldige give-aways & flyers. Allemaal hardware. En standbemanning, de software, die ervan overtuigd was dat de beurs daarmee kon slagen.

Maar de uitstraling van de bemanning zelf, de medewerkers die de trots van het bedrijf dienen over te dragen, die de vleesgeworden missie dienen uit te ademen, van de daken dienen te schreeuwen, kortom met BEZIELING werken, dat heb ik weinig gezien.

Natuurlijk zijn er bedrijven die hun zaak goed voor elkaar hebben, waar de hardware en de software goed op elkaar aangesloten zijn, waar er absoluut sprake is van 'practice what you preach'. Hulde voor hen!

Maar ook een hoop stands met medewerkers waar de bezieling ontbrak. Liever met elkaar praten over het geweldige oud & nieuw feest’, ook belangrijk.

Beleving
Een van de redenen van het gebrek aan bezieling, in mijn perspectief, is dat er te weinig nagedacht wordt over de bezoekers. Wat is hun beleving? Waarom komen ze naar de beurs? Waar kan ik ze voor mijn bedrijf winnen? Wat kan ik bieden? Hoe lang zijn ze al onderweg? Waar zijn ze naar op zoek?

Wat is onze meerwaarde ten opzichte van onze collega’s in de markt? Welke omgeving creëren wij waardoor de gast bij ons bereid is om zijn of haar geld uit te geven? Wat maakt onze producten zo veel meer waard? Wat is die toegevoegde waarde dan? Hoe vertellen we dat?

Juist ja, BELEVING. En juist daar liggen de kansen; aandacht, aandacht en nog eens oprechte aandacht. Voor de bezoekers dan.

Bewustwording

De huidige periode, de ene ondernemer noemt het crisis, de andere spreekt over een minder jaar na de topjaren 2007 en 2008, vraagt om BEWUSTWORDING. Wat willen we? Welke beloften doen we aan onze gasten? Komen we deze na?

Ja, er is een krappere economie, dat zal ik zeker niet ontkennen, maar deze periode biedt ons ook kansen. Juist nu. De huidige (vaste) gasten behouden en nakomen wat je belooft, of wellicht een stapje meer doen. Bewustwording van ons gedrag, van onze kansen.

Dat is nodig. Bij zowel de ondernemer als, en misschien nog veel belangrijker, de medewerker! Werken met oprechte bezieling. Verplaatsen in de beleving van de gast. Bewustwording van de kansen die er zijn.

Vent of stand
Wouter de Vries jr, heeft een aantal jaren geleden op een congres de volgende vraag centraal gesteld: "Gaat het om de vent of de tent?". Of vrij vertaald naar de beurzen "Gaat het om de vent of de stand?". Mijn antwoord laat zich raden.