
In september 2011 opende Starbucks in de Beethovenstraat in Amsterdam een nieuw Starbucksconcept in Nederland. Deze coffee venue richt zich op de buurt en wil fungeren als huiselijke ontmoetingsplaats voor de locals. Begin 2012 wordt een Starbucks flagship store geopend aan het Rembrandtplein in Amsterdam. Hoog tijd om eens te praten met Liz Muller, global director conceptdesign bij Starbucks.
“Ik ben inmiddels vier jaar werkzaam bij Starbucks”, vertelt Liz. “Ik heb gewoond in Amerika, Afrika en Azië en woon sinds kort in Nederland. Ik ben zo verheugd om een flagship store in Amsterdam te lanceren. Al bijna tien jaar worden onze koffiebonen hier geroosterd voor de afzet naar Europe en het Midden-Oosten. Het is goed om te zien dat we in Amsterdam nu ook ons verhaal mogen vertellen.”
Vanaf 1971 heeft Starbucks Coffee Company als doel om op ethische wijze de beste Arabicakoffie in de wereld in te kopen en te branden. Inmiddels is het bedrijf uitgegroeid tot de grootste kwaliteitsbrander en retailer op het gebied van speciality coffee ter wereld. “We maken de afgelopen jaren een belangrijke ontwikkeling door. We zetten ons global merk meer ‘glocal’ neer, met respect voor de community, omgeving en het milieu. Duurzaamheid is een belangrijk onderdeel.”

Starbucks baseert haar winkelbeleving op een nieuw designconcept geïnspireerd door Starbucks Shared Planet. Een voortdurende betrokkenheid bij ethische sourcing, milieubewustzijn en betrokkenheid bij de gemeenschap. “We willen het gemeenschapgevoel bevorderen en onze impact op de planeet verminderen door materialen lokaal in te kopen en waar mogelijk zo veel mogelijk gerecyclede materialen gebruiken. We willen dat in iedere nieuwe of gerenoveerde Starbucks store het karakter van de buurt wordt gereflecteerd, waardoor de gasten echt het gevoel hebben thuis te komen en juist op andere plekken in de wereld nieuwe ontdekkingen doen.”

“We plaatsen bordjes in onze nieuwe conceptstores waarop we duurzame ontwerpen en elementen beschrijven. We hopen dat deze signalen niet alleen onze gasten informeren over onze milieu-inspanningen, maar hen ook motiveren om milieuvriendelijke keuzes te maken als ze onze winkels hebben verlaten. Zo geven we ze bij sommige zaken de mogelijkheid om ons koffiedik te gebruiken als compost.”
“Het interieurconcept van Starbucks is never edgy. Het is puur, eerlijk, natuurlijk en uniek. Een kop koffie wordt door tweeduizend handen aangeraakt. En het duurt een jaar om de koffiebonen te laten groeien. Dat is toch verbazingwekkend? Starbucks is trendy maar niet glamoureus. Het draait bij ons allemaal om de mensen. Zie hier vier voorbeelden van hoe we ons concept hebben toegepast.”

PIKE PLACE
“Onze eerste Starbucks-winkel in Seattle uit 1971 bevindt zich bij Pike Place Market, een beroemde, ambachtelijke markt. De winkel was klein, geheel niet opvallend. Om de hoek van de originele store wilden we een nieuw concept neerzetten, rekeninghoudend met de merkwaarden en de heritage. Dit was de start van het nieuwe interieurconcept, met respect voor de omgeving en het pand en met de toepassing van lokale, relevante materialen. Het resultaat is een café dat lijkt of het er al jaren staat. Veel gasten denken zelfs dat dit de originele winkel is. Het beton is zichtbaar gelaten, net als de pilaren die prominent in beeld staan. De communitytafel is afkomstig van een restaurant in Seattle. Die stond daarna bij iemand thuis en heeft hier inmiddels een mooie plek gekregen. Het walnotenhout komt van een gesloopte nabijgelegen boerderij. De krijtborden achter de bar kwamen van de lokale school. En aan de muren hangen de jute zakken waar de bonen in zijn vervoerd. We hebben de ruimte mooi gemaakt en vertellen daarmee echt een verhaal.”

15TH AVE. COFFEE & TEA.
“15th Ave. Coffee & Tea is een design lab, ontwikkeld door Starbucks. Het is een uniek concept waarbij het merk Starbucks heel subtiel is verwerkt. We hebben de beste koffie en de beste bars; laten we dat niet schreeuwen, maar gewoon bewijzen. Daarnaast hebben we laten zien op welke wijze met heel weinig middelen een winkel kan worden opgezet. Al het materiaal is gerecycled en uniek. Net als de bijzondere kenmerken van koffie. In deze winkel vinden dagelijks koffie- en theecuppings plaats en er zijn verschillende koffie- en theebereidingen verkrijgbaar.”

CARROUSEL DU LOUVRE
“In Parijs hebben we bij het Louvre op een historische plek een Starbucks store gebouwd. Deze winkel bevindt zich in een prestigieus winkelcentrum onder het Louvre. Deze store is sinds januari 2011 geopend. De gebruikte Franse caféstoeltjes en -tafels werden door lokale ambachtslieden opgeknapt. De oude koffiemolens zijn gevonden op Franse vlooimarkten en worden gebruikt als designelement om onze koffiegeschiedenis te communiceren. De bar en de communitytafel zijn gemaakt van Frans eiken. In de wand zijn oude champagnerekken verwerkt waar het Starbucks-logo op is geëtst. We willen onze bezoekers informeren over en bewust maken van de herkomst van koffie. Zo hebben we op de hoge wand bij de entresol foto’s geplaatst die zijn gemaakt op de koffieplantages waarvan wij de koffie verkopen.”

AVENUE DE L’OPERA
“In maart 2011 werd gerenoveerde Starbucks op Avenue de l’Opera in Parijs opgeleverd. Het interieur werd grotendeels geïnspireerd op de nabijgelegen Opéra Garnier. De entree werd verplaatst naar de centrale hoek van het pand en kreeg smeedijzeren deuren die aansluiten bij de architectuur van het pand. De tafels en stoelen zijn lokaal gevonden en gerenoveerd. Verlichtelementen werden gevonden op lokale vlooimarkten en hergebruikt. De rode gordijnen refereren aan het doek van de opera.”
TEKST: PAULA PLANTINGA
FOTOGRAFIE: STARBUCKS

