Wat is de toekomst van robots in de horeca? Is het een serieuze oplossing om het personeelstekort tegen te gaan, of nog altijd meer een gimmick? “Als we de welvaart willen vasthouden zijn robots de enige oplossing”, aldus technologieverkenner Randall van Poelvoorde
Tekst: Jeannette Verleg
Geen vervanging van personeel
“Pardon, mag ik er even langs alstublieft?”, vraagt de robothulp aan een gast. Behoedzaam rijdt hij verder naar de keuken om nieuwe gerechten op te halen. De robot is een van de twee nieuwste hulpen die horecaondernemer Nyls Wang voor zijn restaurant Sushi San in Zeist heeft aangeschaft. “We vinden het belangrijk om te innoveren”, zegt hij. “En met het huidige personeelstekort komt het ook heel goed uit.” De robots zijn uitgerust met dienbladen waarop het servies wordt gezet. Een medewerker komt naar de tafel om het eten uit te serveren. “Het is zeker niet de bedoeling dat de robots het personeel vervangen”, benadrukt Wang. “Er is nu juist meer tijd over voor persoonlijke aandacht. En de gasten vinden het geweldig.”
Minder bang voor robots in het buitenland
Ook restaurants als Dadawan (Arnhem, Eindhoven, Maastricht, Tilburg en binnenkort Kerkrade), Royal Palace Renesse, Mr. Mofongo in Groningen en FoodExplore in Utrecht werken met robots, evenals diverse Van der Valk-restaurants. In het buitenland zijn ze op het gebied van robots in de hospitality nog een stuk verder. “In China en Japan zijn ze veel minder bang voor robots”, vertelt Randall van Poelvoorde, technologieverkenner en innovatiecoach. “Daar accepteren ze sneller de eventuele fouten die worden gemaakt. En die zullen er ongetwijfeld komen. Want we staan echt nog maar aan het begin. Maar voor het probleem van de onderbevolking die er over twintig jaar aankomt wereldwijd is robotisering de enige oplossing. Als we de welvaart willen vasthouden.”
Nu investeren in robots?
Is nu het moment om te investeren in robots in de horeca? Van Poelvoorde: “Vanwege de nieuwigheid is het goed voor de exposure, het levert mooie verhalen op. Het helpt bij een personeelstekort. En het kan onderdeel zijn van je innovatie – je bent er als eerste bij. Een nadeel kan zijn: de kinderziektes die je er uithaalt voor je concurrenten.” Dat er veel meer robots gaan verschijnen in de horeca is volgens Wang van Sushi San zeker. “De leverancier liet weten dat er nu al meer worden gekocht.” Zelf heeft hij alweer twee nieuwe robots besteld: één voor in de bediening en één voor in de keuken.