Rotterdam pakt de 3 grootste irritaties van (horeca)ondernemers aan om het klimaat voor hen te versterken.
Bij een eerder onderzoek bestempelden Rotterdamse ondernemers de 3 volgende verbeterpunten als het meest urgent.
* Het vele doorverwijzen binnen de gemeente.
* De voortdurende wijziging van wet- en regelgeving.
* De langdurige afhandelingstermijnen bij de gemeentebelastingen.
Doorverwijzen
Het vele doorverwijzen wordt aangepakt met één centraal telefoonnummer voor ondernemers, zoals nu ook voor bewoners bestaat. Het algemene telefoonnummer 14010 wordt hiervoor aangepast zodat ondernemers die bellen direct worden doorverbonden naar de juiste persoon of instantie.
Daarnaast is statusinformatie beschikbaar via internet (mijn loket voor bedrijven). Ook stelt de gemeente ambtenaren aan die 'probleemeigenaar' zijn en die samen met de ondernemer een dossier adopteren.
Wetgeving
Verder kunnen Rotterdamse wetten en regels voortaan nog maar 2 keer per jaar veranderd worden. Dit is op 1 januari en 1 juli. Hiermee hanteert Rotterdam dezelfde regels als de rijksoverheid. Ook is de invoeringstermijn minstens 1 maand, zodat ondernemers bijtijds kunnen inspelen op nieuwe regels.
De huidige praktijk dat regels in principe iedere week kunnen veranderen, is hiermee verleden tijd.
Afhandeling
De te lange afhandelingstermijnen bij de gemeentelijke belastingdienst wordt aangepakt met een koppeling met de administratie van de Kamer van Koophandel. Hiermee wordt een slag geslagen bij het uitwisselen van actuele informatie.
Het aantal bezwaarschriften wegens verkeerd adres, object of belastbare ondernemer moet hierdoor afnemen, is de bedoeling.
Klantvriendelijk
De aanpak van deze 3 knelpunten is onderdeel van het terugdringen van de administratieve lasten voor de Rotterdamse ondernemer. In deze collegeperiode moeten deze lasten met 15 procent afnemen. Rotterdam verdiende met deze aanpak in 2009 de titel meest klantvriendelijke gemeente van Nederland.
Onlangs werd Rotterdam door MBK-Nederland ook bestempeld als beste ondernemersstad van Nederland.
Daadkrachtig
Wethouder Karakus van Stedelijke Economie: "De ondernemers hebben aangegeven waar de schoen wringt en nu gaat de gemeente aan de slag om hier verbetering in te brengen. Zo gaan we ons imago als meest ondernemersvriendelijke stad waarmaken met een typisch Rotterdamse aanpak: daadkrachtig en samen met de partners in de stad."
---
Facebook-pagina Horeca Entree.
Twitter-account Horeca Entree.
Twitter-account Fastservice Entree.
Nieuwsbrief/online editie Horeca Entree en Fastservice Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.

