Regelgeving

Horeca wil bovenal bereikbare gemeente

Bijna 100 procent van de horecaondernemers hecht het meeste belang aan de bereikbaarheid van de gemeentelocatie.

Dat blijkt uit een onderzoek onder 2.000 ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (mkb), uitgevoerd door bureau Panteia/EIM.

Belang
In het onderzoek is gekeken naar 6 aspecten. Zie onderstaand overzicht. Het eerste percentage is het belang dat gemiddeld wordt gegeven aan het aspect, het tweede percentage is het hoogste gemeten percentage van één specifieke sector.

De horeca (logies & maaltijden) scoort het hoogst bij 4 van de 6 aspecten.

* Bereikbaarheid locatie | 88 | 96 (horeca).
* Aantrekkelijkheid locatie | 84 | 92.
* Kwaliteit dienstverlening | 89 | 95 (horeca).
* Kwaliteit voorlichting | 86 | 94 (horeca).
* Passende bedrijfshuisvesting | 85 | 90.
* Evenwichtige arbeidsmarkt | 82 | 91 (horeca).

Verbetering
Verder is de ondernemers gevraagd op welke aspecten ze verbetering wensen. Hieronder het overzicht, precies zo opgezet als bovenstaande tabel. De horeca (logies & maaltijden) scoort het hoogst bij 2 van de 6 aspecten.

* Bereikbaarheid locatie | 23 | 36 (horeca).
* Aantrekkelijkheid locatie | 26 | 38.
* Kwaliteit dienstverlening | 66 | 76.
* Kwaliteit voorlichting | 65 | 70 (horeca).
* Passende bedrijfshuisvesting | 57 | 73.
* Evenwichtige arbeidsmarkt | 61 | 74.

Meer resultaten
Andere resultaten uit het onderzoek zijn de volgende.

* Ondernemers geven gemeenten gemiddeld een 6,7. De bereikbaarheid en de aantrekkelijkheid van de bedrijfslocatie scoren met respectievelijk 7,6 en 7,5 het hoogst.

* Ondernemers vinden dat de gemeenten zich - met als doel behoud van zo veel mogelijk werkgelegenheid - meer moeten richten op het behouden van bestaande bedrijven, het aantrekken van nieuwe bedrijvigheid en het zorgen voor een diversiteit aan bedrijfstakken binnen de gemeentegrenzen.

* Ondernemers vinden dat gemeenten een rol hebben in het bij elkaar brengen van werkgevers en werknemers, onder andere door informatie over de lokale vraag en aanbod uit te wisselen.

* Ondernemers vragen gemeenten meer betrokken te zijn en mee te denken met ondernemers. Illustrerende antwoorden van ondernemers zijn: 'graag meer interesse in wat ondernemerschap is', 'meer met ondernemers praten', 'de dialoog aangaan', 'actievere houding naar ondernemers' en 'proactiever opstellen'.

* Ondernemers vinden dat zij beter en eerder geïnformeerd moeten worden over zaken die relevant zijn voor hun onderneming. De kwaliteit van de gemeentelijke voorlichting krijgt van de ondernemers dan ook de laagste beoordeling: een 6,1.

* Ondernemers zien het liefst één aanspreekpunt of één loket voor hen.

* Ondernemers willen verder: eenvoudigere en minder gedetailleerde regels, geen tegenstrijdige regels, minder strakke regels. Correcte en consistente toepassing van regels. Een sneller afhandeling van vergunningsaanvragen door ondernemers.

---
Facebook-pagina Horeca Entree.   
Twitter-account Horeca Entree.
Twitter-account
Fastservice Entree.
Nieuwsbrief/online editie
Horeca Entree en Fastservice Entree.
Horeca Entree-groep
LinkedIn.