Personeel

Nederlanders zien beleving horeca stijgen

De meeste Nederlanders vinden dat de beleving in de horeca stijgt; zelf ziet ze dit als de belangrijkste overlevingstactiek.

Dat en meer blijkt uit onderzoek van de Horecava onder 1.200 horecaondernemers en 1.000 Nederlandse consumenten. Hen werd naar meerdere aspecten over de Nederlandse horeca en keuken gevraagd.

Niet vernieuwend

57 procent van de consumenten vindt dat het belevingsniveau in de Nederlandse horeca stijgt; 42 procent vindt de horeca niet vernieuwend. Gemiddeld krijgt de horeca op een schaal van 1 tot 10, waarbij 10 zeer innovatief is, een 6,6. Een kwart geeft de horeca een 6 en 42 procent een 7.

Vriendelijk personeel en een goede prijs-kwaliteitsverhouding worden als zeer belangrijke aspecten van gastvrijheid gezien. Het overtreffen van verwachtingen wordt door 23 procent van de Nederlanders als zeer belangrijk ervaren.

Gastvrijheid
Van de horecaondernemers is 96 procent het (helemaal) eens met de stelling 'mijn onderneming is gastvrij'. Daarentegen vindt 90 procent dat de Nederlandse horeca nog veel kan verbeteren. Slechts 49 procent van de ondernemers vindt de horeca voldoende gastvrij.

40 procent van de ondernemers vindt dat gastvrijheid in de horeca hetzelfde is als je gasten welkom laten voelen. 33 procent meent gastvrij te zijn door alles in de bedrijfsvoering te richten op het bieden van klantvriendelijkheid in de meest brede zin van het woord.

10 procent ziet gastvrijheid als het bieden van beleving of sfeer aan haar gasten. 17 procent geeft aan niet te weten wat onder gastvrijheid moet worden verstaan.

Extra service

Op de vraag welke extra services een horecaonderneming zou kunnen bieden, geeft 81 procent van de Nederlandse consumenten aan dat ze graag bij een reservering ook de tafel wil vastleggen. 62 procent zou een digitale menukaart vooraf willen inzien en 62 procent van de Nederlanders zou een aparte speelruimte voor kinderen erg waarderen.

Het aanbieden van branchevreemde concepten als een was draaien (10 procent), schoenen laten poetsen (11 procent) en ook massages aanbieden (17 procent) worden nog niet echt verlangd.

Medeondernemers

60 procent van de ondernemers vindt dat de medeondernemers behoudend zijn als het gaat om vernieuwing in de horeca. De horecaondernemers geven de Nederlandse horeca op het vlak van vernieuwing het cijfer 6,2, maar geven zichzelf hierbij een 6,6.

Als de horeca wil overleven in de toekomst moet er volgens de horecaondernemers met nadruk verdere ontwikkeling plaatsvinden op het gebied van beleving (77 procent), prijs (55 procent), authenticiteit (48 procent). Duurzaamheid komt op de vierde plaats met 46 procent.

Foto: Jean Scheijen, Vierdrie.nl.

---
Facebook-pagina Horeca Entree.
Twitter-account Horeca Entree.
Twitter-account
Fastservice Entree.
Nieuwsbrief/online editie
Horeca Entree en Fastservice Entree.
Horeca Entree-groep
LinkedIn.