Personeel

Leerbedrijven hebben zichtbaar beter imago

Erkende leerbedrijven voor mbo'ers hebben vaak een zichtbaar beter imago en ervaren een meer dynamische sfeer.

(Photo: Stichting Vrienden Fastservice)

Ook ziet de buitenwereld hen als bedrijven die aan maatschappelijk verantwoord ondernemen doen. Dat blijkt uit onderzoek van de stichting Samenwerking Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB).

Hieronder een schematisch overzicht van enkele uitkomsten.

Effecten
De egenoemde ffecten van een leerbedrijf zijn, zijn de volgende.
* De buitenwereld ziet je als een bedrijf dat aan maatschappelijk verantwoord ondernemen doet (74 procent).
* Het imago is verbeterd (60 procent).
* Het heeft nieuwe klanten opgeleverd (24 procent).

Andere onverwachte effecten die leerbedrijven ondervinden, zijn de volgende.
* Toename aanvragen voor stages.
* De nominatie voor de prijs Leerbedrijf van het Jaar leverde veel media-aandacht op.
* Een betere samenwerking met scholen.
* Erkenning voor de inzet van medewerkers.

Redenen
Reden om een leerbedrijf te zijn, zijn de volgende.
* De betrokkenheid met de branche (90 procent).
* De zorg voor een hoge kwaliteitsstandaard in het bedrijf (81 procent).
* Jongeren een kans geven (78 procent).
* De zorg voor balans in het eigen personeelsbestand (75 procent).
* Men heeft nieuwe mensen nodig (46 procent).

Daarnaast vinden bedrijven het een maatschappelijke verantwoordelijkheid om op te leiden, draagt het bij aan de continuïteit van het bedrijf, is het goed voor de naamsbekendheid, kan men op die manier invloed uitoefenen op het onderwijs en wordt opleiden ook gewoon leuk gevonden.

Voordelen

De voordelen van een leerbedrijf zijn, zijn de volgende.
* Jonge mensen zorgen voor een open dynamische sfeer (86 procent). 60 procent merkt dat in het eigen bedrijf.
* Het is gunstig voor de bedrijfsvoering (67 procent). 41 procent merkt dat in het eigen bedrijf.
* Stagiaires zorgen voor actuele vakkennis (61 procent). 36 procent merkt dat in het eigen bedrijf.

Andere voordelen die genoemd zijn, zijn de volgende.
* Bekendheid in de regio/naamsbekendheid.
* Betrokkenheid bij en inzicht in het onderwijs.
* Verhoging van de betrokkenheid van het eigen personeel.
* Men blijft er zelf jong, actueel en scherp bij.

Overtuigen
De argumenten om andere bedrijven die nog geen leerlingen hebben te overtuigen dat men leerbedrijf moet worden, zijn onder te verdelen in de volgende categorieën.
* Kennis overbrengen/behoud van vakkennis.
* Goed voor de toekomst van het vak en de branche.
* Draagt bij aan de continuïteit in het bedrijf.
* (Goedkope) manier om aan (geschikt) personeel te komen.
* Frisse blik op het bedrijf; je blijft up-to-date als bedrijf.
* Bieden van kansen aan jongeren.
* Maatschappelijke verantwoordelijkheid.
* Belangrijk voor (het niveau van) het onderwijs.
* Het is leuk om te doen.
* Biedt doorgroeimogelijkheden voor vaste medewerkers.

Bron: SBB.

---
Facebook-pagina Horeca Entree.
Twitter-account Horeca Entree.
Twitter-account
Fastservice Entree.
Nieuwsbrief/online editie
Horeca Entree en Fastservice Entree.
Horeca Entree-groep
LinkedIn.