In 2012 vergroeien jongeren met hun smartphone, drinken ze het liefst parelmelkthee en is de zesjescultuur voorbij.
Dat blijkt althans uit de door communicatiebureau Youngworks opgestelde 10 jongerentrends voor 2012. De smartphone heeft bijna met alle trends te maken. Deze wordt dan ook een verlengstuk van de jongere, bijvoorbeeld doordat het apparaat het humeur en de gevoelens van de gebruikers weerspiegelt.
Met de ogen
Daarnaast neemt het toetsenbord een steeds minder prominente plaats. "We geven onze telefoon mondelinge opdrachten met Siri, sturen spraakberichten met Happy Tell, scrollen met onze ogen via SenseEye of voeren het wachtwoord in door met de ogen in een bepaald patroon te bewegen."
Verder helpt de telefoon de jongeren hun gezondheid op peil te houden met diverse apps. Zo voorspelt YoungWorks bijvoorbeeld een app die voor hardlopers simuleert dat ze achterna worden gezeten door zombies.
Aziatische invloed
Een tweede trend bestaat uit de toename van Aziatische invloeden in de jongerencultuur. In de kleding (Japanse manga, odi-belt, kimono, dierenmuts) of in de muziekstroming K-pop uit Korea. Ook op het gebied van dranken komen de Aziatische invloeden terug.
"In 2012 wordt bubbletea (parelmelkthee) uit Taiwan, thee met vruchtensap of melk en tapioca, het hipste drankje."
Zesjescultuur
Verder is de zesjescultuur op zijn retour. "De lat in het onderwijs wordt steeds hoger gelegd en ook ouders dragen hieraan bij. In 2012 worden achten en negens steeds belangrijker op de werkvloer; jongeren beseffen dat je het op de arbeidsmarkt niet red met alleen een diploma op zak."
Daarnaast voeren steeds meer studies numerus fixus invoeren om de aanwas van studenten te beperken en de kwaliteit van de studie te waarborgen. "Ook de langstudeerboete hangt als het zwaard van Damocles boven het hoofd van onze Nederlandse studenten."
"Om hun cijferlijst te vullen met spectaculaire cijfers, zitten de bijlesklasjes overvol. Ouders zijn meer dan bereid een flinke duit neer te leggen om hun kind bij te laten spijkeren in een struikelvak."
Knus & kneuterig
Verder op de planning volgens YoungWorks is knus & kneuterig (bordspellen op de iPad, buurtbingo), een nog heftigere protestgeneratie (meer opstand tegen de oudere generatie), retro-scheldwoorden ('gore marmot'), vaker online clubhoppen en uitzonderlijke muziek- & kunstprestaties dankzij speciale technieken (in plaats van vaardigheden).
Bron/lees meer: YoungWorks.
---
Facebook-pagina Horeca Entree.
Twitter-account Horeca Entree.
Twitter-account Fastservice Entree.
Nieuwsbrief/online editie Horeca Entree en Fastservice Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.

