Marketing

TripAdvisor stopt met omstreden knop

TripAdvisor stopt met de functie waarmee men zonder uitleg een cijfer kan geven aan horecabedrijven.

(Photo: Ariel da Silva Parreira)

Dat schrijft de Britse krant Telegraph Travel. De functie (nog in een testfase) bood TripAdvisor- en Facebookgebruikers de mogelijkheid om een cijfer van 1 tot en met 5 te geven aan onder andere een hotel of restaurant.

Ze hoefden verder geen uitleg te geven over waarom een cijfer zo slecht of goed was.

Verbijsterend
KwikChex, een bedrijf dat zich bezighoudt met online-reputatiemanagement, noemde het verbijsterend dat TripAdvisor hiermee durfde te komen. Woordvoerder Chris Emmins: "We leven in een tijd waarin men steeds bezorgder is over online bedrog en anoniem pesten. Een tijd waarin steeds vaker verlangd wordt naar meer betrouwbaarheid."

"Het is daarom verbazingwekkend dat TripAdvisor met een functie durft te komen die wantrouwen en een verdraaid beeld alleen maar vergroot."

Kwaliteit
"Het gaat bij deze functie meer om de kwantiteit dan kwaliteit. En voeg dat toe aan de belachelijk veel verouderde reviews - wij schatten zo'n 30 miljoen - die op TripAdvisor staan."

KwikChex zegt ten slotte ook benaderd te zijn door honderden bedrijven die zich zorgen maakten over de nieuwe functie.

Daadwerkelijk nuttig
TripAdvisor zelf zei dat ze uit de feedback over de nieuwe functie besefte dat ze er beter voor moet zorgen dat recensies daadwerkelijk nuttig zijn. "We hebben de functie inmiddels verwijderd", zegt een woordvoerder.

"Daarnaast telden de gegeven cijfers nooit mee in de populariteitsindex op de website." Eerder al stopte TripAdvisor met het publiceren van een lijst met meest vieze hotels.

Bron: Telegraph Travel.

---
Facebook-pagina Horeca Entree.
Twitter-account Horeca Entree.
Twitter-account
Fastservice Entree.
Nieuwsbrief/online editie
Horeca Entree en Fastservice Entree.
Horeca Entree-groep
LinkedIn.