Dagattracties vechten steeds harder om de consument. Zij die het goed doen, kiezen onder andere bewust (niet) voor prijsacties.
Dat blijkt uit onderzoek van de Rabobank. Dagattracties als dierentuinen en pretparken laten dit jaar wisselende resultaten zien. Deels heeft dit te maken met de regenachtige zomer, maar er zijn ook structurele oorzaken.
"Er is hevige concurrentie en er wordt veel gevraagd van het management", stelt Gertine Langmuur, sectormanager horeca & recreatie van de Rabobank. Het aanbod van dagattracties is niet alleen toegenomen, ook hebben bestaande bedrijven flink geïnvesteerd in uitbreiding of gaan ze dit nog doen.
Verdringingsmarkt
Ondertussen heeft de consument steeds minder geld te besteden en minder vrije tijd gekregen. Hierdoor neemt de concurrentie toe en ontpopt de dagrecreatieve branche zich tot een verdringingsmarkt waarbij verschillende dagattracties vechten om de gunst van de consument. Een strijd die zij vaak voeren op prijs.
"Inmiddels is de vraag niet meer óf de bezoeker korting krijgt, maar hoevéél." Ook internetsites als Groupon, Vakantieveilingen en Marktplaats beïnvloeden de markt.
Goede prestaties
Ondanks de moeilijke marktomstandigheden zijn er ook in de dagrecreatie bedrijven die juist wel goede prestaties neerzetten. Zij danken dit succes aan hun strategie en onderscheiden vermogen. "Zij hebben een duidelijke positionering, weten wat hun doelgroep belangrijk vindt en maken bewuste keuzes in het voeren van acties en het geven van kortingen. Daarnaast gaan zij goed om met internet en sociale media."
"Succesvolle dagattracties kennen hun kostprijs en hebben aandacht voor sturen op omzet, beheersen van kosten, rendement en productiviteit. Om toekomstperspectief te houden, zijn professioneel management en onderscheidend vermogen de voornaamste de succesfactoren voor dagattracties."
---
Facebook-pagina Horeca Entree.
Twitter-account Horeca Entree.
Twitter-account Fastservice Entree.
Nieuwsbrief/online editie Horeca Entree en Fastservice Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.

