Marketing

Printmedia trekken 50+-ers naar hotels

Printmedia zijn voor hotels nog steeds het beste marketingkanaal om 50+-ers te trekken. Twitter haalt weinig uit.

Dat blijkt althans uit onderzoek van marketingbureau Deniels onder 502 Nederlandse hotelgasten. Al eerder concludeerde Deniels dat het zoek- en boekgedrag van vijftigplussers anders is dan mensen van andere leeftijden.

Zoekgedrag
Over het algemeen zijn Google (53 procent) en boekingswebsites (61 procent) de belangrijkste instrumenten voor de gast om aan informatie over een hotel te komen. Ook bij doelgroepen die een ander type accommodatie boeken.

Vijftigplussers daarentegen gebruiken bovenal advertenties in kranten en tijdschriften (39 procent) als informatiebron. Bovendien zijn reisgidsen (15 procent) voor hen belangrijker dan (sociale) beoordelingssites (13 procent) en netwerksites (2 procent).

Boekgedrag
Ook bij het boekgedrag staan de printmedia in de top 3 voor 50+-ers. 37 procent van hen geeft aan dat een advertentie in een krant of tijdschrift van invloed was op de uiteindelijke boeking. Bij de jongere generaties is daar amper sprake van.

Beoordelingen (33 procent), eerdere bezoeken (38 procent) en online nieuwsbrieven (42 procent) scoren ongeveer even hoog bij alle doelgroepen. Om deze middelen te kunnen inzetten heeft de hotelier dus wel voormalige of reeds geïnteresseerde gasten nodig.

Sociale media
Verder blijkt dat vijftigplussers veel minder gebruik maken van sociale media en specifiek sociale netwerken als Facebook, Hyves, LinkedIn en Twitter. Deze doelgroep volgt dan ook amper een hotel op Twitter (0,8 procent). Zoover wordt ook maar weinig geraadpleegd.

Berichten van online vrienden (0,6 procent) en advertenties (1,4 procent) van hotels op sociale media als Facebook, Hyves en Twitter staan bij alle doelgroepen onderaan de lijst van invloedrijke bronnen.

Bron: Deniels.

---
Facebook-pagina Horeca Entree.
Twitter-account Horeca Entree.
Twitter-account
Fastservice Entree.
Nieuwsbrief/online editie
Horeca Entree en Fastservice Entree.
Horeca Entree-groep
LinkedIn.