Marketing

Pinterest: tips voor de horecabranche

Het online platform Pinterest groeit als kool. Maar wat kunnen restaurants er nu eigenlijk mee?

Pinterest is een netwerk waarop mensen foto's kunnen delen. Tussen 1 januari 2012 en begin februari groeide het aantal gebruikers met 145 procent. Voor restaurants is het platform interessant omdat ze er hun menu en filosofie kunnen delen.

Ze kunnen er een emotionele band met (potentiële) gasten opbouwen door mooie foto's van gerechten te laten zien - want daar zijn mensen dol op.

Beste tips

Nation's Restaurant News vroeg daarom 3 mensen uit de foodbranche om hun 3 beste tips over Pinterest voor restaurants te geven.

Red Mango
Als eerste Dan Kim van het Amerikaanse Red Mango.

01. Plaats foto's van je eten. "Mensen zijn dol op plaatjes van smakelijke gerechten. Je kunt professioneel gemaakte foto's plaatsen of foto's die bijvoorbeeld zijn geplaatst op Instagram. Wij doen dat ook. Elke keer als iemand een foto van jouw eten ziet, herinner je hem aan jouw bedrijf."

Ga echter niet te commercieel doen, waarschuwt Kim. "De foto's moeten natuurlijk en echt zijn, er niet als een advertentie uitzien. Pinterest gaat niet over verkopen; het gaat over de emotionele betrokkenheid die creëert met mensen zodat jouw merk een onderdeel wordt van hun levensstijl."

02. Plaats of re-pin andersoortige foto's. "Plaats niet alleen foto's van je gerechten. Anders gaan mensen je zien als een bedrijf dat alleen maar mensen wil binnenhalen. Wij geloven bijvoorbeeld in gezond leven en houden van mode. Daarom plaatsen we ook foto's van zaken die hiermee te maken hebben."

"Verder plaatsen we foto's van kleuren waar we van houden of afbeeldingen die inspireren."

03. Wees actief. "Wees niet alleen een pinner, maar re-pin, like en geef commentaar op andere foto's. Je moet een persoonlijkheid zijn."

Mama Fu
3 andere tips voor Pinterest komen van Albert Ima van het Amerikaanse Mama Fu's Asian House.

01. "Pinterest is een visueel medium, geef mensen een reden om ergens op te klikken. Zorg er daarom voor dat alles wat je plaatst nieuw, interessant of uniek is, zowel qua informatie als presentatie."

02. "Pinterest is een community, dus reageer op mensen. Ik betrek anderen ook zoveel mogelijk bij onze pins en wat is een betere mogelijkheid dan over de passie en interesses van onze fans te leren dan door met hen in gesprek te zijn?"

03.
"Heb plezier, dat is het belangrijkste doel van Pinterest en dat pikken mensen ook op. Plezier is de rode draad."

Tender Greens

De laatste 3 tips komen van Erik Oberholtzer's van Tender Greens.

01.
"Pinterest biedt de mogelijkheid een community te bouwen van gelijkgestemden die onze filosofie delen en geïnspireerd worden door wat wij delen. Pin visueel prachtige foto's die laten zien waar jouw zaak voor staat."

02. "Participeer en wees onderdeel van de conversatie. Verbind je met de mensen, veel meer dan je je eigen restaurant promoot. Reageer op anderen, vind items leuk en volg interessante mensen. Pinterest gaat niet om zenden; het is een virtuele inspiratieplek."

"Wij delen wat onze chefs en restaurants inspireren, alsmede zaken over kleine boeren, ambachtslieden, kunstenaars, brouwerijen, recepten of interessante nieuwsartikelen."

03. "Geef nuttige informatie en bronnen. Wij hebben het niet de hele tijd over Tender Greens. We delen wel feiten over ons bedrijf, maar we delen ook tips over seizoensgroenten, receptideeën, duurzaam design, een lokale markt, bierbeoordelingen en zelfs tuinieren."

Bron: Nation's Restaurant News. Getipt door: Bas van Kooten @ Twitter.
 

---
Facebook-pagina Horeca Entree.
Twitter-account Horeca Entree.
Twitter-account
Fastservice Entree.
Nieuwsbrief/online editie
Horeca Entree en Fastservice Entree.
Horeca Entree-groep
LinkedIn.