Acties op sociale netwerken als Facebook en Twitter hebben bijna geen invloed op het zoek- en boekgedrag van nieuwe gasten.
En als mensen een accommodatie volgen/liken, doen ze dit voornamelijk vanwege kortingen en acties. Dat blijkt uit een onderzoek van Marketingbureau Deniels onder 1.132 Nederlanders.
Hierin wordt antwoord gegeven op de vraag hoe de marketing en communicatie van accommodaties op sociale media invloed hebben op het zoek- en boekgedrag van gasten.
Beoordelingen
Bovenstaande uitkomst betekent overigens niet dat alle sociale media geen rol spelen bij het zoeken en boeken van een hotel, bungalow of camping. Sites als Zoover en Tripadvisor én beoordelingen op boekingssites zijn juist wel veel invloed op het zoek- en boekgedrag.
Zo geeft 78 procent van de ondervraagden aan dat ze belang hecht aan de beoordelingen van anderen. Daarnaast zijn berichten van vrienden op sociale netwerken, vooral Facebook, voor de 20'ers en 30'ers van invloed op zoekgedrag.
Offline
Verder blijkt dat offline-meetingen voor mensen tot 50 jaar belangrijk zijn. De 50-plussers laten zich meer leiden door eigen ervaringen en door wat de hotels, vakantieparken en campings aanbieden in (online) advertenties.
Geen Twitter
Tot slot blijkt dat leeftijd een sterke relatie heeft met het sociale medium dat wordt gebruikt. 50-plussers gebruiken bijvoorbeeld amper Twitter, laat staan dat ze een hotel of bed & breakfast volgen.
Bron: marketingbureau Deniels.
---
Facebook-pagina Horeca Entree.
Twitter-account Horeca Entree.
Twitter-account Fastservice Entree.
Nieuwsbrief/online editie Horeca Entree en Fastservice Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.

